Gartner: Prodej mobilních telefonů ve druhém čtvrtletí roku 2009 klesl o 6,1 procent

8. 9. 2009
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Podle analytické společnosti Gartner klesl světový prodej mobilních telefonů v druhém čtvrtletí meziročně o 6,1 % na 286,1 milionu prodaných kusů. Světlý bod? Smartphony překonaly hranici 40 milionů prodaných kusů, což znamená 27% růst vůči stejnému období v předcházejícím roce a reprezentují tak nejrychleji rostoucí segment na trhu mobilních zařízení.

Samsung bodoval svými dotykovými a qwerty telefony/smartphony, jenž vedly prodeje na rozvinutých trzích. Gartner očekává, že Samsung v druhé polovině roku 2009 zvýší svůj podíl na trhu a stáhne tak náskok Nokie.„Navzdory náročnému tržnímu prostředí se některá zařízení prodávají velice dobře, protože zákazníci, kteří zakoupili zařízení ze středního segmentu, se buď navrací k těm levnějším, nebo se posouvají o úroveň výš, aby za své peníze dostali lepší vlastnosti a nové funkce." uvedla Carolina Mianesi, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner. „Dotyková a qwerty (s plnohodnotnou klávesnicí) zařízení zůstala hlavními tahouny trhu, především ve středním segmentu. Nicméně pokles průměrné prodejní ceny začal už v první polovině roku a ovlivnil především výrobce zaměřené na střední a nejnižší segment, kde jsou marže už nyní nízké," dodala Carolina Milanesi.

Ekonomická recese pokračovala v potlačování prodejů jak na vyspělých, tak na rozvojových trzích. Distribuční kanál se musel potýkat s nižší poptávkou a finančním tlakem a přitom se před nákupem nových modelů zbavit 13,9 milionu již naskladněných zařízení. Gartner očekává, že rozdíl mezi prodeji v kanálu a prodeji k zákazníkům se v druhé polovině roku 2009 sníží a kanál znovu začne se zaplňováním skladů novými zařízeními.


Světový prodej mobilních zařízení koncovým zákazníkům ve druhém čtvrtletí 2009 (v tisících kusů)

Společnost

Prodaných kusů v 2Q 2009

Podíl na trhu

v 2Q 2009 (%)

Prodaných kusů v 2Q 2008

Podíl na trhu

v 2Q 2008 (%)

Nokia

105 413,3

36,8

120 353,3

39,5

Samsung

55 430,2

19,3

46 376

15,2

LG

30 497

10,7

26 698 9

8,8

Motorola

15 947,8

5,6

30 371,8

10

Sony Ericsson

13 574,2

4,7

22 951,7

7,5

Ostatní

65 260,2

23

57 970,6

19

Celkem

286 122,7

100

304 722,3

100

Zdroj: Gartner (srpen 2009)


Samsung rosl, LG padalo

Nokia si na trhu mobilních zařízení udržela vedoucí pozici, ale její portfolio zůstalo silně zaměřeno na nejnižší segment trhu. Ve vlajkovém high-end segmentu zažil model N97 v druhém čtvrtletí pouze malý boom, začal se prodávat v červnu a prodalo se jej 500 000 kusů. Konkurenčního Apple iPhone 3G S se pouze za jediný víkend prodalo milion kusů.

Samsung a LG měli silnou druhou polovinu roku 2009 s 55 respektive 30,5 miliony prodanými kusy. Samsung bodoval svými dotykovými a qwerty  telefony/smartphony, jenž vedly prodeje na rozvinutých trzích. Gartner očekává, že Samsung v druhé polovině roku 2009 zvýší svůj podíl na trhu a stáhne tak náskok Nokie.

ICTS24

Analytici dále predikují posun LG do nižšího segmentu. Růst tohoto výrobce budou řídit především rozvojové trhy. LG tak bude v dobré pozici pro získání výhody při rozšiřování 3G na čínském trhu. Motorola prodala 15,9 milionu zařízení, což bylo o něco více, než sama očekávala. Její snažení se však koncentrovalo především na americký trh, čímž ztratila většinu svého podílu ve východní Evropě, kde v druhém čtvrtletí 2009 prodala méně než 1 milion zařízení. Většina operátorů i zákazníků pak čeká na nové zařízení od Motoroly, jenž má být založeno na mobilní platformě Android od Google a plánováno je na čtvrté čtvrtletí roku 2009.

Podíl na trhu společnosti Sony Ericsson klesl v druhém čtvrtletí 2009 meziročně o 2,8 %, prodané množství ale kleslo o celých 41 %. Přestože prostředí na trhu bylo složité, Gartner přisuzuje Sony-Ericssonu slabý výkon a nekonkurenceschopnou nabídku zařízení. Sony-Ericsson totiž opomínal využití nejnovějších trendů, jako jsou qwerty klávesnice pro psaní zpráv a e-mailu, prohlížení internetu a navigace.

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi