„Navzdory náročnému tržnímu prostředí se některá zařízení prodávají velice dobře, protože zákazníci, kteří zakoupili zařízení ze středního segmentu, se buď navrací k těm levnějším, nebo se posouvají o úroveň výš, aby za své peníze dostali lepší vlastnosti a nové funkce." uvedla Carolina Mianesi, ředitelka výzkumu ve společnosti Gartner. „Dotyková a qwerty (s plnohodnotnou klávesnicí) zařízení zůstala hlavními tahouny trhu, především ve středním segmentu. Nicméně pokles průměrné prodejní ceny začal už v první polovině roku a ovlivnil především výrobce zaměřené na střední a nejnižší segment, kde jsou marže už nyní nízké," dodala Carolina Milanesi.
Ekonomická recese pokračovala v potlačování prodejů jak na vyspělých, tak na rozvojových trzích. Distribuční kanál se musel potýkat s nižší poptávkou a finančním tlakem a přitom se před nákupem nových modelů zbavit 13,9 milionu již naskladněných zařízení. Gartner očekává, že rozdíl mezi prodeji v kanálu a prodeji k zákazníkům se v druhé polovině roku 2009 sníží a kanál znovu začne se zaplňováním skladů novými zařízeními.
Světový prodej mobilních zařízení koncovým zákazníkům ve druhém čtvrtletí 2009 (v tisících kusů)
Společnost |
Prodaných kusů v 2Q 2009 |
Podíl na trhu v 2Q 2009 (%) |
Prodaných kusů v 2Q 2008 |
Podíl na trhu v 2Q 2008 (%) |
Nokia |
105 413,3 |
36,8 |
120 353,3 |
39,5 |
Samsung |
55 430,2 |
19,3 |
46 376 |
15,2 |
LG |
30 497 |
10,7 |
26 698 9 |
8,8 |
Motorola |
15 947,8 |
5,6 |
30 371,8 |
10 |
Sony Ericsson |
13 574,2 |
4,7 |
22 951,7 |
7,5 |
Ostatní |
65 260,2 |
23 |
57 970,6 |
19 |
Celkem |
286 122,7 |
100 |
304 722,3 |
100 |
Zdroj: Gartner (srpen 2009)
Samsung rosl, LG padalo
Nokia si na trhu mobilních zařízení udržela vedoucí pozici, ale její portfolio zůstalo silně zaměřeno na nejnižší segment trhu. Ve vlajkovém high-end segmentu zažil model N97 v druhém čtvrtletí pouze malý boom, začal se prodávat v červnu a prodalo se jej 500 000 kusů. Konkurenčního Apple iPhone 3G S se pouze za jediný víkend prodalo milion kusů.
Samsung a LG měli silnou druhou polovinu roku 2009 s 55 respektive 30,5 miliony prodanými kusy. Samsung bodoval svými dotykovými a qwerty telefony/smartphony, jenž vedly prodeje na rozvinutých trzích. Gartner očekává, že Samsung v druhé polovině roku 2009 zvýší svůj podíl na trhu a stáhne tak náskok Nokie.
Analytici dále predikují posun LG do nižšího segmentu. Růst tohoto výrobce budou řídit především rozvojové trhy. LG tak bude v dobré pozici pro získání výhody při rozšiřování 3G na čínském trhu. Motorola prodala 15,9 milionu zařízení, což bylo o něco více, než sama očekávala. Její snažení se však koncentrovalo především na americký trh, čímž ztratila většinu svého podílu ve východní Evropě, kde v druhém čtvrtletí 2009 prodala méně než 1 milion zařízení. Většina operátorů i zákazníků pak čeká na nové zařízení od Motoroly, jenž má být založeno na mobilní platformě Android od Google a plánováno je na čtvrté čtvrtletí roku 2009.
Podíl na trhu společnosti Sony Ericsson klesl v druhém čtvrtletí 2009 meziročně o 2,8 %, prodané množství ale kleslo o celých 41 %. Přestože prostředí na trhu bylo složité, Gartner přisuzuje Sony-Ericssonu slabý výkon a nekonkurenceschopnou nabídku zařízení. Sony-Ericsson totiž opomínal využití nejnovějších trendů, jako jsou qwerty klávesnice pro psaní zpráv a e-mailu, prohlížení internetu a navigace.