Gartner: Prodej dotykových mobilních telefonů se v roce 2010 zvýší o 97 %

1. 4. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Analytický společnost Gartner předpovídá pro letošní rok výrazný růst prodejů mobilních telefonů s dotykovým displejem. Jak se dařilo prodejům v letech minulých a co předpovídají analytici do roku 2013?

Gartner tvrdí, že světový trh dotykových mobilních telefonů překoná v letošním roce hranici 362,7 milionů jednotekGartner tvrdí, že světový trh dotykových mobilních telefonů překoná v letošním roce hranici 362,7 milionů jednotek. Vůči roku 2009, kdy se prodalo 184,3 milionů, se tedy bude jednat o nárůst 96,8 %.

Dotykové telefony by v letošním roce měly podle Gartneru dosáhnout 27,4% podílu na celkovém trhu mobilů. V roce 2013 by již 58 % světově prodaných telefonů mělo mít dotykový displej.

Ještě výraznější podíl očekává Gartner na rozvinutých trzích například v západní Evropě a Severní Americe, by měl podíl dotykových telefonů v roce 2013 dosáhnout až 80 %.

Dotykové displeje již nejsou pouze výsadou drahých telefonů, ale našli si i cestu do nižších segmentů. „Zákazníci si čím dál více uvědomují výhody dotykového ovládání a výrobci na to pochopitelně reagují,“ tvrdí Roberta Cozza z Gartneru.

Ruku v ruce s dotykovými obrazovkami jdou i uživatelská rozhraní optimalizovaná pro ovládání prsty, které se výrobci snaží postupně zdokonalovat. „Zákazníci nemají zájem kupovat mobilní zařízení čistě kvůli dotykovému rozhraní,“ zmiňuje analytik CK Lu. Dotyková technologie sama o sobě o úspěchu nerozhoduje, mezi důležité faktory totiž patří také kvalitní design uživatelského rozhraní a optimalizace aplikací a služeb pro co nejlepší dojem z ovládání prsty.

Cozza pak na úspěchu iPhonu upozorňuje na možnost růstu kapacitních displejů, které se lépe ovládají prsty a jsou vhodnější pro různá gesta. Gartner v krátkém období předvídá koexistenci kapacitních a odporových displejů, v dlouhodobé perspektivě pak začnou kapacitní displeje ty odporové postupně vytlačovat.

Dotykový displej podle regionů

Z hlediska prodaného množství předvídá Gartner největší podíl regionu Asia/Pacifik, kde dotykové telefony překonají v roce 2010 hranici 129,1 milionů jednotek, což představuje 35,6 % světového trhu. Druhým největším trhem bude podle Gartneru západní Evropa s 26,8% podílem. S minimálním odstupem v prodejích ji bude následovat Severní Amerika, ve které se v roce 2010 prodá 24,4 % všech mobilních telefonů s dotykovým displejem.

Ačkoli se západní Evropa nestane v roce 2010 lídrem prodeje dotykových telefonů, 49 % zařízení prodaných v tomto regionu ponese dotykový displej. V Severní Americe, která z tohoto hlediska jen mírně zaostává, se tímto displejem bude moci pochlubit 46,65 % prodaných mobilů. Region Asia/Pacifik má pro rok 2010, i přes celkově nejvyšší prodeje, výrazně nižší poměr dotykových telefonů vůči normálním, pouhých 23,4 % z prodaných telefonů na tomto trhu budou zákazníci ovládat prsty.

Na trh Asia/Pacifik začala dotyková zařízení pronikat velmi brzy, jelikož jsou vhodná při psaní asijských znaků. Nicméně, dotyková technologie je sice přívětivá uživatelům těchto zemí, cena však jejich širší průnik brzdí, a to především v na rozvojových trzích,“ dodává k těmto číslům analytik Gartneru CK Lu.  Gartner zveřejnil i podrobnější předpověď pro východní Evropu, údaje najdete v tabulkách.


Prodej mobilních telefonů s dotykovým displejem ve východní Evropě, v letech 2006 až 2013 (v tisících)

2006

2007

2008

2009

2010*

2011*

2012*

2013*

Obyčejné telefony

0

0

0

67

334,8

977,6

2 172,7

2 829,5

Vyšší řady telefonů

0

0

554,2

1 617,2

4 213,2

9 477,9

14 875,4

16 477,1

Smartphony – nižší třída

0

0

35,4

496

1 356,5

2 423,5

5 665,8

13 658,3

Smartphony – vyšší třída

356,1

608,4

1 127,0

1 968,8

3 032,6

5 319,1

8 195,1

14 057,6

Celkem

356,1

608,4

1 716,6

4 149

8 937,1

18 198,0

30 909

47 022,5

*odhad Gartneru
Zdroj: Gartner (březen, 2010)

bitcoin školení listopad 24


Podíl prodejů telefonů s dotykovým displejem na celkovém prodeji mobilů ve východní Evropě v letech 2006 až 2013

2006

2007

2008

2009

2010*

2011*

2012*

2013*

Obyčejné telefony

0 %

0 %

0 %

0,2 %

1 %

3 %

7 %

10 %

Vyšší řady telefonů

0 %

0 %

1 %

4,0 %

10 %

22 %

35 %

45 %

Smartphones –nižší třída

0 %

0 %

1,6 %

20,9 %

36 %

44 %

55 %

75 %

Smartphony- vyšší třída

11,7 %

13,3 %

22,3 %

40,4 %

54 %

70 %

85 %

90 %

Celkem

0,4 %

0,7 %

1,8 %

5,1 %

10,5 %

20,5 %

33,1 %

47,6 %

*odhad Gartneru
Zdroj: Gartner (březen, 2010)

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem