Poptávka po pracovnících se zaměřuje na několik nejžádanějších specializací. Z průzkumu Gartner TalentNeuron mapujícího miliony pracovních nabídek vyplývá, že bezmála polovina (49 %) nabídek u společností v žebříčku S&P 100 se týkala pouhých 39 rolí.
Podobně tomu je u společností v žebříčku FTSE 100, kde 41 % pracovních nabídek pokrývalo 20 nejžádanějších rolí. USA a Velké Británii mezi ně patří klíčové funkce napříč IT, ve výzkumu a vývoji, marketingu, obchodě a zákaznických službách.
„V USA a Británii jsme zaznamenali bezpočet podobných požadovaných dovedností včetně datové analytiky, pokročilého programování nebo prodeje řešení,“ uvádí viceprezidentka HR výzkumu Gartneru Lauren Smithová.
„39 nejžádanějších pozic v USA zahrnuje softwarové vývojáře, marketingové manažery a výpočetní architekty či techniky. V Británii patří mezi nejžádanější specialisté zákaznických služeb a finanční manažeři,“ dodává Smithová.
Jasný projev digitalizace
Podle Gartneru jde o důsledek konvergence poptávky související s rostoucím významem digitalizace. Z výzkumů vyplývá, že 67 % členů vrcholných vedení podniků souhlasí s tím, že musí do roku 2020 zvýšit míru své digitalizace, chtějí-li zůstat konkurenceschopnými.
S nástupem nových technologií a obchodních modelů se tak řada zaměstnavatelů musí ucházet o ty samé kandidáty. Problémem je podle Gartneru také pokračující vývoj požadavků na dovednosti a znalosti v technologické oblasti.
Řada vedoucích pracovníků tak dnes neví, jaké specialisty budou shánět v budoucnu, a Gartner dodává, že náborovým požadavkům na žádané pozice navíc mnohdy nerozumí ani samotní personalisté, což situaci rovněž nepřispívá.
Zdroj: Gartner