Podle zprávy Gartneru získají v letošním roce služby mobilních plateb celosvětově 108,6 milionů uživatelů. V roce 2009 jich bylo 70,2 milionu a meziroční růst uživatelů tak podle Gartneru dosáhne přibližně 54,5 %.
Ředitelka výzkumu v Gartneru, Sandy Shen, v komentáři výzkumu uvedla, že růst potáhnou především rozvojové regiony, jako je Asie, východní Evropa, Blízký východ a Afrika. Důvodem je mimo jiné to, že má většina lidí v těchto regionech špatný nebo žádný přístup k bankovním službám, obvykle však vlastní mobilní telefon.
„Severní Amerika a západní Evropa zůstanou pozadu, protože zákazníci zde mají množství jiných možností jak platit,“ doplnila Sandy Shen. Celkově se bude muset pro prosazení mobilních plateb na rozvinutých trzích zvolit jiná strategie a podle Garneru mobilní platby spíše doplní stávající portfolio služeb. Spotřebitel si tak bude moci vybrat možnost, která mu v dané chvíli nejvíce vyhovuje. Pro tuzemské e-shopy se tedy bude i nadále jednat o službu „navíc“, kterou mohou rozšířit komfort při platbě zákazníka. Vnější tlak na zavádění služby v plošném měřítku očekávat nelze.
Z hlediska počtu uživatelů je tedy největším regionem Asie / Pacifik, kde podle odhadů využije v roce 2010 mobilní platby 62,8 milionu zákazníků. V Evropě, na blízkém Východě a Africe (EMEA) se počet spotřebitelů vyšplhá na 27,1 milionu. Nejméně se tento způsob platby uchytí v Severní Americe, pro tu předvídá Gartner pouze 3,5 milionu uživatelů.
Předpověď počty uživatelů používajících mobilní platby dle regionů v roce 2010 (v tisících)
Region |
2009 |
2010 |
západní Evropa |
4 519 |
7 127 |
Severní Amerika |
1 905 |
3 502 |
Asie / Pacifik |
41 865 |
62 828 |
EMEA |
16 823 |
27 091 |
Latinská Amerika |
5 131 |
8 010 |
Celkem |
70 242 |
108 558 |
Zdroj: Gartner (Mobile Payment Forecast, červen 2010)
Nejvíce plateb stále pomocí SMS
Z hlediska technologie stále dominují platby pomocí SMS zpráv, které získaly na popularitě především díky své jednoduchosti. Na rozvinutých trzích si oblibu získalo i placení pomocí služeb využívajících WAP. Neúspěch naopak zaznamenaly platby za pomocí technologie NFC (Near Field Communication), které nabízí podobné služby jako bezkontaktní karty, ale jejich výhodou je propojení s mobilními telefony a operátory.
Mobilní platby jsou zajímavé i pro samotné finanční instituce, ty se je podle Gartneru budou snažit využít k přiblížení svých finančních služeb lidem, kteří k nim nemají přístup klasickou cestou. K získání této konkurenční výhody ale nejdříve musí finanční instituce na trzích navázat spolupráci s mobilními operátory.
Zdroj: Gartner (Mobile Payment Forecast, červen 2010)