Závěry společnosti Gartner týkající se výsledků globálního trhu PC jsou podobné jako údaje IDC, ale nenesou se v tak optimistickém tónu, pokud jde o budoucnost.
Podle Gartneru se za čtvrtý kvartál 2016 celosvětově prodalo 72,6 milionu osobních počítačů, což představuje 3,7% meziroční pokles. Za celý rok se pak globálně prodalo 269,7 milionu kusů, což je o 6,2 % méně než v roce 2015. Čím to?
„[Během roku se] objevily se inovativní typy zařízení jako jsou modely 2v1, lehčí a tenčí notebooky i technologická vylepšení jako delší výdrž baterie. Tato část trhu vykázala silný růst díky nadšencům, pro které je PC prioritou, zároveň však tato část trhu není dost velká na to, aby stimulovala celkový růst,“ uvedla analytička Gartneru Mikako Kitagawaová.
Kitagawaová připomněla, že v kontextu klesajícího trhu existují růstové oblasti, přičemž kromě nadšenců jde o podnikový sektor nebo gaming. Stále však platí stejný základní problém – těchto uživatelů není dost na to, aby vyvážili masu spotřebitelů, kteří častěji používají jiné typy zařízení, zejména chytré telefony.
Trh klesal ve všech velkých regionech
Z geografického hlediska došlo k poklesu ve všech regionech. Prodej PC v USA podle Gartneru vykázal ve čtvrtém kvartálu pokles o 1,3 % na 16,5 milionu kusů, v našem regionu EMEA se za stejné období prodalo 21,9 milionu kusů, o 3,4 % méně než o rok dříve. Prodej v Asii a Tichomoří se snížil o 3,9 % na 24,8 milionu kusů.
První příčku v žebříčku výrobců si i ve čtvrtém kvartálu udrželo Lenovo, kterému však na krk dýchá HP, jemuž se podařilo snížit náskok svého čínského konkurenta na 1,3 procentního bodu. S odstupem následoval Dell, který mezi velkými výrobci vykázal nejvyšší růst.
Výsledky výrobců za celý rok 2016 se od těch ze čtvrtého kvartálu příliš nelišily. Jedničkou bylo Lenovo, které vykázalo 2,4% pokles prodeje, druhé HP ztratilo oproti roku 2015 pouze 0,2 %. Dell jako jediný dokázal v roce 2016 růst, zatímco výrobci na dalších příčkách ztráceli od 2,6 (Asus) do 9,9 % (Acer).
Tabulka 1 – Výsledky trhu PC za čtvrtý kvartál 2016 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q16 |
Prodíl 4Q16 |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
15,781 |
21,7 % |
15,535 |
20,6 % |
1,6 % |
2. HP |
14,808 |
20,4 % |
14,204 |
18,8 % |
4,3 % |
3. Dell |
10,723 |
14,8 % |
10,175 |
13,5 % |
5,4 % |
4. Asus |
5,452 |
7,5 % |
5,960 |
7,9 % |
-8,5 % |
5. Apple |
5,440 |
7,5 % |
5,312 |
7,0 % |
2,4 % |
6. Acer |
4,999 |
6,9 % |
5,228 |
6,9 % |
-4,4 % |
ostatní |
15,408 |
21,2 % |
18,970 |
25,2 % |
-18,8 % |
Celkem |
72,611 |
100,0 % |
75,384 |
100,0 % |
-3,7 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Výsledky trhu PC za celý rok 2016 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2016 |
Podíl 2016 |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
55,888 |
20,7 % |
57,274 |
19,9 % |
-2,4 % |
2. HP |
52,458 |
19,4 % |
52,548 |
18,3 % |
-0,2 % |
3. Dell |
39,378 |
14,6 % |
38,371 |
13,3 % |
2,6 % |
4. Asus |
20,613 |
7,6 % |
21,157 |
7,4 % |
-2,6 % |
5. Apple |
18,612 |
6,9 % |
20,377 |
7,1 % |
-8,7 % |
6. Acer |
18,276 |
6,8 % |
20,291 |
7,1 % |
-9,9 % |
ostatní |
64,492 |
23,9 % |
77,657 |
27,0 % |
-17,0 % |
Celkem |
269,717 |
100,0 % |
287,675 |
100,0 % |
-6,2 % |
Zdroj: Gartner