Společnost Gartner ve své aktuální zprávě uvádí, že globální trh PC zakončil loňský rok poklesem o 5 % na 88,4 milionu kusů. Výsledek představuje první meziroční oslabení po šesti po sobě jdoucích čtvrtletích růstu.
Za zpomalením podle analytiků stojí zejména prudký pokles trhu PC v USA způsobený přetrvávajícími problémy s dodavatelským řetězcem a kolaps poptávky po chromeboocích. Pravděpodobně tak skončil masivní a neočekávaný růst poptávky vyvolaný pandemií covidu-19.
Pokles ve čtvrtém kvartálu je nicméně jen malou kaňkou na jinak úspěšném roku. Analytická společnost uvádí, že celosvětový trh PC v roce 2021 meziročně vyrostl o 9,9 % na 339,8 milionu kusů a zároveň dosáhl nejvyšších dodávek od roku 2013.
„Během pandemie se zvyšovala průměrná prodejní cena, což vedlo k vyšším výnosům a celkově zdravějšímu trhu. V důsledku toho neočekáváme, že by v následujících 2–3 letech objemy dodávek PC klesly na předpandemickou úroveň,“ říká Mikako Kitagawaová z Gartneru.
Lenovo, HP, Dell a ostatní
Nejsilnější trojice výrobců ve čtvrtém kvartálu 2021 zůstala nezměněná – v čele i přes 12% propad dodávek setrvalo Lenovo, následované HP, jež oslabilo o 4 %. Oba výrobce ovlivnila zejména slabá poptávka po chromeboocích.
Naopak třetí po sobě jdoucí čtvrtletí růstu si připsal třetí Dell, jenž si polepšil o 7,9 % a dodal rekordních 17 milionů kusů. Rostl i Apple, a to konkrétně o 6,2 %. O 9 % ve sledovaném období klesl Acer, jediným výrobcem s dvouciferným růstem se tak stal šestý Asus.
Co se jednotlivých regionů týče, dodávky PC v USA klesly již druhé čtvrtletí v řadě, tentokrát meziročně dokonce o 24,2 %. Na vině je již zmiňovaný výrazný pokles poptávky po chromeboocích. Lídrem mezi výrobci v USA je Dell.
Jiná situace panovala v regionu EMEA, kde trh meziročně vyrostl o 7,4 % na 26 milionů kusů, což je nevyšší objem za posledních pět let; trh táhne hlavně podniková poptávka. Asijskopacifický region (bez Japonska) ve sledovaném období vzrostl o 11,5 %.
Home office s námi zůstane
Ve výhledu do budoucna Gartner očekává, že se poptávka po PC zpomalí minimálně na další dva roky, analytici nicméně neočekávají, že by roční objemy dodávek v tomto období klesly na úroveň před pandemií.
„Pandemie výrazně změnila chování uživatelů PC firem a spotřebitelů, protože lidé museli přijmout nové způsoby práce a života,“ vysvětluje Kitagawaová.
„Po pandemii zůstanou některé z nově zavedených způsobů používání počítačů běžnou praxí. Jedna se zejména o distanční nebo hybridní způsoby práce, online kurzy a online komunikace s přáteli a rodinou,“ uzavírá.
Tabulka 1 – Odhad globálního prodeje PC za 4Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
21,701 |
24,6 % |
24,623 |
26,5 % |
–11,9 % |
2. HP |
18,645 |
21,1 % |
19,455 |
20,9 % |
–4,2 % |
3. Dell |
17,196 |
19,5 % |
15,944 |
17,1 % |
7,9 % |
4. Apple |
6,846 |
7,7 % |
6,447 |
6,9 % |
6,2 % |
5. Acer |
6,189 |
7,0 % |
6,798 |
7,3 % |
–9,0 % |
6. Asus |
6,102 |
6,9 % |
5,359 |
5,8 % |
13,9 % |
ostatní |
11,714 |
13,3 % |
14,450 |
15,5 % |
–18,9 % |
Celkem |
88,392 |
100,0 % |
93,076 |
100,0 % |
-5,0 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Odhad globálního prodeje PC za 2021 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
84,017 |
24,7 % |
76,113 |
24,6 % |
10,4 % |
2. HP |
74,180 |
21,8 % |
68,181 |
22,1 % |
8,8 % |
3. Dell |
59,681 |
17,6 % |
50,736 |
16,4 % |
17,6 % |
4. Apple |
25,983 |
7,6 % |
22,008 |
7,1 % |
18,1 % |
5. Acer |
24,335 |
7,2 % |
22,460 |
7,3 % |
8,3 % |
6. Asus |
21,656 |
6,4 % |
17,849 |
5,8 % |
21,3 % |
ostatní |
49,917 |
14,7 % |
51,731 |
16,7 % |
–3,5 % |
Celkem |
339,769 |
100,0 % |
309,079 |
100,0 % |
9,9 % |
Zdroj: Gartner