Společnost Gartner uvedla, že globální trh CRM softwaru (řešení pro řízení vztahů se zákazníky) vykázal v roce 2015 meziroční nárůst hodnoty o 12,3 % na 26,3 miliardy dolarů. O růst se postarala cloudová řešení, zejména SaaS (software jako služba).
Tržby z CRM softwaru dodávaného jako služba vyrostly v roce 2015 meziročně o 27 %, zatímco příjmy výrobců z on-premise licencí se naopak snížily o 1 %. Loňský rok byl podle Gartneru ve znamení velkých fúzí a akvizic, kterých proběhlo více než třicet.
Největším trhem CRM softwaru byl v roce 2015 region Severní Ameriky, ze kterého pocházelo 55,7 % globálního příjmů výrobců. Trh v regionu navíc rostl dvouciferným tempem, zatímco v oblasti EMEA došlo k poklesu vlivem nepříznivého kurzu dolaru. Místní výrobci, kteří vykazují příjmy v eurech, však dosahovali dvouciferných nárůstů.
Rozdělení trhu zůstává prakticky totožné
Pětice největších globálních výrobců společně držela 45 % trhu, přičemž jejich podíly se oproti roku 2014 změnily jen o jednotky procentních bodů. Největší změnou tak bylo „střídání“ na pátém místě, kde Adobe nahradilo IBM a vyšachovalo ho z elitní skupiny.
Lídrem světového trhu CRM softwaru zůstává Salesforce s 19,7% podílem a výrazným meziročním nárůstem tržeb. Druhý zůstal SAP, jehož výsledky však meziročně stagnovaly a podíl společnosti se proto snížil těsně nad 10 %.
Ve srovnání s rokem 2014 si mírně pohoršil i třetí Oracle, zatímco čtvrtý Microsoft v loňském roce pokořil hranici jedné miliardy dolarů. Té se přiblížilo i již zmíněné Adobe, které díky růstu tržeb o necelých 200 milionů dolarů nově uzavírá pětici největších výrobců.
Tabulka – Přehled trhu CRM softwaru (miliardy dolarů)
Výrobce |
Tržby 2015 |
Podíl 2015 |
Tržby 2014 |
Podíl 2014 |
1. Salesforce |
5,170 |
19,7 % |
4,268 |
18,2 % |
2. SAP |
2,684 |
10,2 % |
2,669 |
13,0 % |
3. Oracle |
2,046 |
7,8 % |
2,119 |
9,1 % |
4. Microsoft |
1,141 |
4,3 % |
0,951 |
4,1 % |
5. Adobe |
0,936 |
3,6 % |
0,738 |
3,2 % |
ostatní |
14,307 |
54,4 % |
12,658 |
55,4 % |
Celkem |
26,287 |
100,0 % |
23,404 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner