Podle zprávy společnosti Gartner dosáhl globální trh softwaru pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) v roce 2014 13,3% meziročního růstu a celkové hodnoty 23,2 miliardy dolarů. Viceprezidentka Gartneru Joanne Correirová uvádí, že rok 2014 v oblasti CRM byl ve znamení cenových válek, akvizic a konsolidace.
Celkový tržní podíl deseti největších výrobců sice dosáhl 60 %, což je o 14 procentních bodů více než v roce 2013, ale jejich pozice se oproti předchozímu roku prakticky nezměnily, snad s výjimkou Salesforce a Microsoftu, u kterých došlo k významnějšímu posílení.
Vysoká poptávka po CRM jako SaaS
Za úspěchem Salesforce stojí poptávka po řešeních v podobě SaaS (software jako služba), které v roce 2014 tvořily 47 % všech globálních tržeb z CRM softwaru. Zájem podniků o posun k moderním a flexibilním řešením podle Gartneru zvýhodňoval i další „čistokrevné“ poskytovatele CRM řešení.
Z regionálního hlediska pokračovala dominance severoamerického trhu, který se postaral o většinu (52,3 %) globálních tržeb. Společně se západní Evropou pak tyto dva trhy tvoří přes tři čtvrtiny (78,6 %) světového trhu.
Trh v obou regionech trh rostl v roce 2014 dvouciferně, nejvyššího tempa růstu však dosáhl trh v regionu Asie a Pacifiku, a to o 18,7 %. Ostatní regiony, tedy EMEA, Jižní Amerika a Čína, dosáhly růstu lehce nad 10 %.
Z hlediska sektorů na prvním místě skončila oblast komunikací, médií a IT, která se postarala o 23 % globálních tržeb. V těsném závěsu pokračoval sektor výroby, třetí pak skončil sektor bankovnictví.
Tabulka – Přehled největších výrobců CRM softwaru (miliardy dolarů)
Společnost |
Tržby za 2014 |
Tržba za 2013 |
Podíl v 2014 |
Podíl v 2013 |
1. Salesforce |
4,268 |
3,330 |
18,4 % |
16,3 % |
2. SAP |
2,809 |
2,621 |
12,1 % |
12,8 % |
3. Oracle |
2,115 |
2,060 |
9,1 % |
10,1 % |
4. Microsoft |
1,438 |
1,181 |
6,2 % |
5,8 % |
5. IBM |
0,873 |
0,792 |
3,8 % |
3,9 % |
ostatní |
11,681 |
10,474 |
50,4 % |
51,1 % |
Celkem |
23,186 |
20,460 |
100 % |
100 % |
Zdroj: Gartner