Společnost Gartner zveřejnila novou prognózu, ve které počítá s výrazným růstem globálního trhu bezdrátových reproduktorů s virtuálními osobními asistenty. Prodej zařízení, jako je Amazon Echo nebo Google Home má vyrůst ze 720 milionů dolarů v roce 2016 na 3,52 miliardy v roce 2021.
Skutečný růst přijde v roce 2019
Gartner však ihned dodává, že cesta k několikanásobnému zvýšení hodnoty nebude úplně přímá. Chytré reproduktory nejsou jediná zařízení, do kterých se výrobci snaží „nacpat“ virtuální asistenty a zejména v roce 2018 je čeká tuhý boj s dalšími spotřebiči v rámci domácího internetu věcí.
Skutečný boom má proto podle analytiků přijít až v roce 2019, kdy se na trhu mají objevit reproduktory třetí generace, které budou vybaveny umělou inteligencí a strojovým učením, budou mít vyřešené otázky soukromí a zabezpečení a nebudou tolik závislé na cloudu.
Hotely, domácí péče i nakupování
Rok 2019 má také přinést posun ve vnímání těchto zařízení. Zatímco dnes je na ně pohlíženo jako na spotřebitelské modely, postupem času si podle Gartneru vybudují pozici i v různých vertikálách, počínají pohostinstvím a zdravotnictvím.
V prvním případě snad ani není třeba vysvětlovat, jaké výhody přinese takové zařízení na hotelovém pokoji. V druhém případě se pak mají reproduktory stát užitečným nástrojem při poskytování vzdálené péče o nemocné a seniory.
Od roku 2020 dále se pak tyto reproduktory mají začít objevovat i v dalších vertikálách. Gartner zmiňuje například využití v maloobchodu, kde podobná zařízení nabídnou možnost nakupovat a platit pomocí hlasových povelů.
Obavy o soukromí mají zmizet
Gartner se dotýká i otázky soukromí a bezpečnosti, která zatím v rámci rozvoje trhu představuje negativní faktor. Spotřebitelé mají obavy, zda je zařízení jako Amazon Echo „nešpehují“ a nepředstavují hrozbu.
Analytici jsou však přesvědčeni, že do roku 2020 podobné obavy ve velké míře vymizí vlivem osvěty, sdílených zkušeností a legislativních opatření. Přetrvávající obavy mají tou dobou ovlivňovat pouze zanedbatelnou část trhu.
Zdroj: Gartner