Společnost Gartner uvádí, že globální trh aplikační infrastruktury a middlewaru (AIM) dosáhl v roce 2014 hodnoty 23,8 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 8,8 %. Tempo růstu bylo vyšší, než jakého dosáhl trh podnikového softwaru obecně. Ten v loni vyrostl „jen“ o 5,7 % na hodnotu 405,5 miliardy dolarů.
Tradiční dodavatelé AIM však nemají na růžích ustrálo, jako vysvětluje Fabrizio Biscotti, ředitel výzkumu Gartneru:
„Pozice největších výrobcům AIM je ohrožována poskytovateli, jako jsou Salesforce nebo SAP. S tím, jak se začíná vyjasňovat hodnota cloudových služeb, jsou pak ohrožováni i poskytovateli PaaS, jako jsou Google, Engine Yard, Informatica nebo Dell Boomi."
Aby toho nebylo málo, tlak přichází i ze strany poskytovatelů open-source nebo open-core softwaru, jako jsou MuleSoft, Talend nebo Liferay, stejně jako ze strany výrobců specifických řešení, kteří se zamřují na sice okrajové, ale rychle rostoucí části trhu.
Nechat tomu volný průběh
Gartner ústy Farbizia Biscottiho uvádí, že AIM jsou již všeobecně považovány za prostředky umožňující vytváření architektur zaměřených na služby a zároveň se ukazují být i základnou, na které lze postavit řešení pro cloud, mobilitu, velká data, analytiku nebo internet věcí.
Biscotti podnikům radí, aby místo nakupování zcela nových AIM spíše rozvíjeli to, co mají, například prostřednictvím nové nabídky cloudových služeb. Tradiční pojetí AIM podle něj budou z trhu postupně mizet v rámci přirozených cyklů obnovy.
Salesforce už je na čtvrtém místě
V tabulce pěti největších výrobců AIM se již objevila jedna z „hrozeb“, a sice společnost Salesforce, která se díky velmi silnému 55,2% růstu dostala na čtvrtou příčku a dosáhla 3,1% tržního podílu.
Na vrcholu s náskokem zůstalo IBM, které si díky 6,1% růstu udrželo bezmála 30% tržní podíl, jakkoliv se mu nedařilo udržet tempo s růstem trhu. Oracle zůstalo druhé s 13,8% podílem, který byl vzhledem k pouze 1,5% růstu nižší než před rokem.
Podobně mírně si pohoršil třetí Microsoft, jehož podíl klesl těsně pod 5%. První pětici uzavírá Software AG, které nejen, že nedokázalo držet krok s trhem, ale dokonce si meziročně pohoršílo o 6,3 %.
Tabulka 1 – Přehled největších globálního výrobců AIM (miliardy dolarů)
Společnost |
Tržby za 2014 |
Podíl v 2014 |
Tržby za 2013 |
Podíl v 2013 |
Meziroční změna |
1. IBM |
6,926 |
29,1 % |
6,529 |
29,8 % |
6,1 % |
2. Oracle |
3,291 |
13,8 % |
3,244 |
14,8 % |
1,5 % |
3. Microsoft |
1,166 |
4,9 % |
1,123 |
5,1 % |
3,8 % |
4. Salesforce |
0,740 |
3,1 % |
0,477 |
2,2 % |
55,2 % |
5. Software AG |
0,545 |
2,3 % |
0,581 |
2,7 % |
-6,3 % |
ostatní |
11,136 |
46,8 % |
9,922 |
45,4 % |
12,2 % |
Celkem |
23,804 |
100,0 % |
21,876 |
100,0 % |
8,8 % |
Zdroj: Gartner