Společnost Gartner ve své aktuální zprávě uvádí, že světová poptávka po chytrých telefonech ve třetím čtvrtletí 2019 dále klesala, konkrétně o 0,4 % oproti stejnému období roku 2019. Z výrobců se dařilo Huawei, naopak ztratili Apple a Xiaomi.
Analytici poukazují na to, že poptávka zůstává slabá zejména proto, že koncoví uživatelé hledají co nejlepší poměr ceny a užitné hodnoty. Často tak volí modely střední třídy, jelikož nabízejí lepší poměr cena-výkon než prémiové přístroje.
„V některých případech také dochází k odložení rozhodnutí o nákupu telefonu, neboť uživatelé čekají na nástup 5G sítí ve svých zemích,“ upřesňuje Anshul Gupta, ředitel výzkumu ve společnosti Gartner.
Huawei roste navzdory zpomalující se poptávce
Gartner uvádí, že čínské Huawei jako jediné mezi velkými výrobci meziročně posílilo dvouciferným tempem – ve třetím čtvrtletí prodalo 65,8 milionu chytrých telefonů, což představuje meziroční růst o 26 %. Daří se mu hlavně na čínském trhu.
Samsung si celosvětově udržel první příčku při meziročním nárůstu prodejů o 7,8 %. Výrobci podle analytiků Gartneru pomohla agresivní revize portfolia a zaměření na modely střední a nižší třídy.
Prodeje iPhonů ve třetím čtvrtletí dále klesaly – 40,8 milionu prodaných kusů představuje meziroční pokles o 10,7 %. Počáteční zájem o modely řady iPhone 11 podle Gartneru nicméně naznačuje, že výsledky za poslední kvartál by mohly být lepší.
Český trh klesal podobným tempem
Analytická společnost dodává, že prodeje chytrých telefonů v České republice ve sledovaném období meziročně poklesly o 0,3 % na 1,1 milionu kusů. Podle Gartneru se jedná o výrazně lepší výsledek než v předchozím čtvrtletí, kdy propad činil přibližně 4 %.
Tuzemské prodeje Applu meziročně stouply ze 151 na 160 tisíc kusů. Huawei naopak muselo čelit mírnému propadu z 205 na 200 tisíc prodaných kusů. Na českém trhu nejvíce posiloval Samsung – o více než 10 % z 330 na 386 tisíc kusů, rostlo také Xiaomi ze 190 na 197 tisíc kusů.
Zlepšení výsledků mohou pomoci slevové akce
Poptávka v posledním čtvrtletí by podle Gartneru mohla vzrůst díky blížícímu se černému pátku a kyber pondělím. Řada výrobců během těchto slevových akcí nabídne výrazné slevy nejen na starší, ale patrně i na novější zařízení.
Do budoucna lze podle analytiků očekávat, že se konkurenční boj mezi výrobci mobilů zaměří na inteligentnější přístroje. Ty nabídnou obsah lépe „šitý“ na míru majiteli a služby založené na znalosti kontextu a preferencích uživatele.
Tabulka – Globální prodeje chytrých telefonů (tisíce kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q19 |
Podíl 3Q19 |
Prodej 3Q18 |
Podíl 3Q18 |
1. Samsung |
79 056,7 |
20,4 % |
73 360,1 |
18,9 % |
2. Huawei |
65 822,0 |
17,0 % |
52 218,4 |
13,4 % |
3. Apple |
40 833,0 |
10,5 % |
45 746,6 |
11,8 % |
4. Xiaomi |
32 271,3 |
8,3 % |
33 219,7 |
8,5 % |
5. Oppo |
30 834,4 |
8,0 % |
30 563,4 |
7,9 % |
ostatní |
138 659,9 |
35,8 % |
153 965,8 |
39,6 % |
Celkem |
387 477,2 |
100,0 % |
389 074,0 |
100,0 % |
Zdroj: Gartner