Hlavní navigace

Gartner: Globální prodej PC pokračuje v poklesu, již jedenáctý kvartál v řadě

14. 7. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Trend se nemění. Takto by šla shrnout pravidelná zpráva společnosti Gartner o vývoji globálního trhu PC. Ve druhém čtvrtletí se prodej snížil meziročně o 4,3 % na 61,1 milionu kusů. Tak málo počítačů se prodalo naposledy v roce 2007.

Podle společnosti Gartner se ve druhém kvartálu 2017 celosvětově prodalo 61,1 milionu PC, což představuje meziroční pokles o 4,3 %. Trh tak podle analytiků klesal již pojedenácté za sebou a počet prodaných počítačů byl nejhorší za posledních deset let.

Na nízké poptávce ve druhém kvartálu se podepsaly vyšší ceny PC vyplývající z nedostatku komponentů, konkrétně DRAM pamětí, SSD disků a LCD panelů,“ uvedla analytička Mikako Kitagawaová s tím, že někteří výrobci si snížili marže, zatímco jiní zdražili.

Ponurý pohled na pokračující pád

Vyšší ceny mají podle Gartneru potenciál odradit spotřebitele, kteří raději počkají a odloží nákup na výhodnější období. V podnikovém segmentu je zdražování komplikovanější, neboť cenu často upravují smlouvy. V tomto segmentu se proto výrobci museli smířit s nižším ziskem.

Tón Gartneru je jako obvykle poněkud ponurý. V tomto ohledu se liší od IDC, jehož výsledky sice také hovoří o poklesu, ale firma současně zastává optimistický pohled na blízkou budoucnost trhu a zdůrazňuje, že oblast PC směřuje ke stabilizaci a posléze i k růstu.

Dodejme, že Gartner a IDC pracují s mírně odlišnou definicí PC, která je zřejmě hlavní příčinou rozdílů v číslech a možná i pohledu na budoucnost. Gartner například pod PC řadí některé typy zařízení typu 2v1, zatímco IDC je považuje za tablety.

Region EMEA vykázal pokles o 3,5 %

Z regionálního hlediska je podle Gartneru klíčovému trhu v USA, kde se prodej PC snížil meziročně o 5,7 % vlivem nízké spotřebitelské poptávky. Našemu regionu EMEA se dařilo o něco lépe, prodej se zde snížil pouze o 3,5 % s výraznými rozdíly napříč jednotlivými trhy.

V regionu Asie a Tichomoří se pak prodej PC snížil o 5,1 % a podle Gartneru se na tom podepsaly špatné výsledky indického a čínského trhu, které zasáhly vyšší ceny systémů a nepřítomnost velkých veřejných zakázek v Indii.

HP zvyšuje náskok na Lenovo, Dell se dotahuje

Co se týče výrobců, HP se vrátilo na první příčku díky 3,3% růstu. Sesazené Lenovo naopak zaznamenalo 8,4% propad prodeje a muselo se spokojit s druhým místem. Na krk mu navíc začíná dýchat třetí (zatím) Dell, který si meziročně polepšil o 1,4 %.

S výrazným odstupem za špičkou tabulky následuje trojice Apple, Asus a Acer s minimálními rozdíly v tržních podílech, které činily 6,9 %, 6,6 %, resp. 6,3 %. Ani jednomu z těchto výrobců se nedařilo růst, a zatímco Apple zaznamenal pouze mírný pokles o 0,4 %, oba tchajwanští hráči zaznamenali dvouciferný propad.

Tabulka – Výsledky globálního trhu PC (miliony kusů)

MMF24

Výrobce

Prodej

2Q17

Podíl

2Q17

Prodej

2Q16

Podíl

2Q16

Meziroč.

změna

1. HP

12,690

20,8 %

12,285

19,2 %

3,3 %

2. Lenovo

12,188

19,9 %

13,305

20,8 %

-8,4 %

3. Dell

9,557

15,6 %

9,421

14,7 %

1,4 %

4. Apple*

4,236

6,9 %

4,252

6,7 %

-0,4 %

4. Asus*

4,036

6,6 %

4,501

7,0 %

-10,3 %

4. Acer*

3,850

6,3 %

4,402

6,9 %

-12,5 %

ostatní

14,546

23,8 %

15,710

24,6 %

-7,4 %

Celkem

61,105

100,0 %

63,876

100,0 %

-4,3 %

* statistická remíza

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

Lucie Jahnová je novou ředitelkou týmu kybernetické bezpečnosti v Seyforu
Lucie Jahnová je novou ředitelkou týmu kybernetické bezpečnosti v Seyforu
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Software602: Třetina českých firem téměř vůbec nedigitalizuje
Software602: Třetina českých firem téměř vůbec nedigitalizuje
Salesforce a Google Cloud společně poskytují autonomní agenty s AI
Salesforce a Google Cloud společně poskytují autonomní agenty s AI
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci