Gartner: Globální prodej PC pokračuje v poklesu, již jedenáctý kvartál v řadě

14. 7. 2017
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Trend se nemění. Takto by šla shrnout pravidelná zpráva společnosti Gartner o vývoji globálního trhu PC. Ve druhém čtvrtletí se prodej snížil meziročně o 4,3 % na 61,1 milionu kusů. Tak málo počítačů se prodalo naposledy v roce 2007.

Podle společnosti Gartner se ve druhém kvartálu 2017 celosvětově prodalo 61,1 milionu PC, což představuje meziroční pokles o 4,3 %. Trh tak podle analytiků klesal již pojedenácté za sebou a počet prodaných počítačů byl nejhorší za posledních deset let.

Na nízké poptávce ve druhém kvartálu se podepsaly vyšší ceny PC vyplývající z nedostatku komponentů, konkrétně DRAM pamětí, SSD disků a LCD panelů,“ uvedla analytička Mikako Kitagawaová s tím, že někteří výrobci si snížili marže, zatímco jiní zdražili.

Ponurý pohled na pokračující pád

Vyšší ceny mají podle Gartneru potenciál odradit spotřebitele, kteří raději počkají a odloží nákup na výhodnější období. V podnikovém segmentu je zdražování komplikovanější, neboť cenu často upravují smlouvy. V tomto segmentu se proto výrobci museli smířit s nižším ziskem.

Tón Gartneru je jako obvykle poněkud ponurý. V tomto ohledu se liší od IDC, jehož výsledky sice také hovoří o poklesu, ale firma současně zastává optimistický pohled na blízkou budoucnost trhu a zdůrazňuje, že oblast PC směřuje ke stabilizaci a posléze i k růstu.

Dodejme, že Gartner a IDC pracují s mírně odlišnou definicí PC, která je zřejmě hlavní příčinou rozdílů v číslech a možná i pohledu na budoucnost. Gartner například pod PC řadí některé typy zařízení typu 2v1, zatímco IDC je považuje za tablety.

Region EMEA vykázal pokles o 3,5 %

Z regionálního hlediska je podle Gartneru klíčovému trhu v USA, kde se prodej PC snížil meziročně o 5,7 % vlivem nízké spotřebitelské poptávky. Našemu regionu EMEA se dařilo o něco lépe, prodej se zde snížil pouze o 3,5 % s výraznými rozdíly napříč jednotlivými trhy.

V regionu Asie a Tichomoří se pak prodej PC snížil o 5,1 % a podle Gartneru se na tom podepsaly špatné výsledky indického a čínského trhu, které zasáhly vyšší ceny systémů a nepřítomnost velkých veřejných zakázek v Indii.

HP zvyšuje náskok na Lenovo, Dell se dotahuje

Co se týče výrobců, HP se vrátilo na první příčku díky 3,3% růstu. Sesazené Lenovo naopak zaznamenalo 8,4% propad prodeje a muselo se spokojit s druhým místem. Na krk mu navíc začíná dýchat třetí (zatím) Dell, který si meziročně polepšil o 1,4 %.

S výrazným odstupem za špičkou tabulky následuje trojice Apple, Asus a Acer s minimálními rozdíly v tržních podílech, které činily 6,9 %, 6,6 %, resp. 6,3 %. Ani jednomu z těchto výrobců se nedařilo růst, a zatímco Apple zaznamenal pouze mírný pokles o 0,4 %, oba tchajwanští hráči zaznamenali dvouciferný propad.

Tabulka – Výsledky globálního trhu PC (miliony kusů)

bitcoin_skoleni

Výrobce

Prodej

2Q17

Podíl

2Q17

Prodej

2Q16

Podíl

2Q16

Meziroč.

změna

1. HP

12,690

20,8 %

12,285

19,2 %

3,3 %

2. Lenovo

12,188

19,9 %

13,305

20,8 %

-8,4 %

3. Dell

9,557

15,6 %

9,421

14,7 %

1,4 %

4. Apple*

4,236

6,9 %

4,252

6,7 %

-0,4 %

4. Asus*

4,036

6,6 %

4,501

7,0 %

-10,3 %

4. Acer*

3,850

6,3 %

4,402

6,9 %

-12,5 %

ostatní

14,546

23,8 %

15,710

24,6 %

-7,4 %

Celkem

61,105

100,0 %

63,876

100,0 %

-4,3 %

* statistická remíza

Zdroj: Gartner

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AT Computers je opět nejlepším distributorem klientských zařízení Dell
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
ComSource: Čtyři z pěti organizací kritické infrastruktury čelily phishingu
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Na NIS2 si vyhraďte minimálně 6 měsíců, radí Jan Sedlák z MasterDC
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci