Gartner odhaduje, že v roce 2015 budou firmy přibližně 50 % obchodů přes internet uzavírat pomocí mobilních aplikací a zvýší se také vliv sociálních aspektů nákupu.
Firmy na trhu e-commerce podle Gartneru začnou v dohledné době zákazníkům nabízet nové služby určené pro chytré telefony a dostupné buď přes webový prohlížeč, nebo pomocí speciální aplikace.
Počet mobilních telefonů překonal počet počítačů a uživatelé stále častěji využívají mobilní prohlížeče internetu a další aplikace. „Firmy podnikající v e-komerci potřebují zlepšit přístup ke rostoucímu počtu zákazníků, kteří nechtějí čekat s objednávkou než se dostanou k klasickému počítači,“ tvrdí Gene Alvarez, viceprezident Gartneru.
„Zákazníci požadují nové a snadné způsoby pro komunikaci s firmami a žádná organizace si nemůže myslet, že je imunní vůči tomuto novému dynamickému byznysu,“ dodává Alvarez. Chytré telefony už využívá velké množství lidí, kteří očekávají zlepšení dostupnosti a podpory mobilních zařízení.
Spolu s tím by se měl zlepšit také přístup firem k sociálnímu aspektu webu a nakupování. Důležitou roli v e-komerci budou v příštích letech podle Garteru zastávat například GPS lokační služby v mobilních telefonech a jejich personalizace pro jednotlivé uživatele.
Velcí prodejci budou expandovat na další trhy
Firmy se také v příštích letech budou snažit expandovat na nové trhy. V důsledku toho by měly podle Alvareze pohlížet na prodej přes internet i z jiného úhlu. Zábavní průmysl, vývoj a distribuce softwaru, média a další odvětví jsou poháněny rychlými změnami obchodního modelu, jelikož spousta zákazníků již chytrý telefon vlastní a firmy se jejich požadavkům snaží přizpůsobit.
Gartner předpovídá, že do roku 2013 se 80 % on-line prodejců ze Severní Ameriky a Evropy rozhodne expandovat do Brazílie, Ruska, Indie, Afriky, Japonska nebo Číny. Některé firmy z Evropy a Severní Ameriky již tak učinily a věří, že se jim podaří uspět. V těchto zemích je podle analytiků mnoho potenciálních zákazníků, kteří od daného prodejce sice nikdy nenakoupili, ale o jeho produkty mají zájem.
„Rostoucí dostupnost internetu přes počítače, notebooky a mobilní zařízení vytváří na trzích nové prodejní kanály, neboť vstupní překážky postupně mizí a zvyšuje se také počet on-line prodejců,“ doplnil Alvarez. Navíc mohou obchodníci prodávající přes internet podnikat i v zemích, kde zatím nechtějí budovat svou lokální pobočku.
Zdroj: Gartner
Titulní foto: © lucadp - Fotolia.com