Společnost Gartner ve své aktuální zprávě uvádí, že celosvětové dodávky chytrých telefonů v roce 2021 stouply o 6 % na více než 1,4 miliardy kusů. Výrobcům však nadále dělají starosti nedostatky komponentů a problémy v dodavatelském řetězci.
„Prodeje v první polovině roku pomohl zvýšil zejména vylepšený spotřebitelský výhled a nahromaděná poptávka z roku 2020 na velkých trzích, jako je Indie a Čína,“ vysvětluje Anshul Gupta z Gartneru.
Tento trend se však podle něj v druhé polovině roku obrátil, a to i přes vysoký zájem ze strany spotřebitelů. Do roku 2022 se tak přenesla nenaplněná poptávka zejména po oblíbených modelech chytrých telefonů.
IDC uvádí, že růstu vedle nižší srovnávací základny dopomohla i cenově dostupná zařízení s podporou 5G. I díky nim zaznamenalo všech pět největších výrobců chytrých telefonů meziroční růst, ve většině případů dokonce dvouciferný.
Dravý rozmach Xiaomi, Oppo a Vivo
Globální trh chytrých telefonů ve čtvrtém kvartálu 2021 vykázal 1,7% pokles, a to zejména kvůli omezením na straně nabídky. Na první příčce skončil Apple následovaný Samsungem, jemuž se podle IDC dařilo zejména na poli prémiových mobilů.
Významný rozmach zažívá trojice čínských značek Xiaomi, Oppo a Vivo, které v loňském roce využily ústupu Huawei a LG a rozšířily své distribuční sítě na Středním východě, v Africe, Latinské Americe i Evropě.
Tabulka 1 – Trh chytrých telefonů v 4Q21 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 4Q21 |
Podíl 4Q21 |
Prodej 4Q20 |
Podíl 4Q20 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
82,971 |
21,9 % |
79,943 |
20,7 % |
3,8 % |
2. Samsung |
68,965 |
18,2 % |
62,117 |
16,1 % |
11,0 % |
3. Xiaomi |
44,810 |
11,8 % |
43,430 |
11,2 % |
3,2 % |
4. Oppo |
32,591 |
8,6 % |
34,374 |
8,9 % |
–5,2 % |
5. Vivo |
29,066 |
7,7 % |
32,523 |
8,4 % |
–10,6 % |
ostatní |
121,056 |
31,9 % |
133,868 |
34,7 % |
–9,5 % |
Celkem |
379,456 |
100,0 % |
386,256 |
100,0 % |
-1,7 % |
Zdroj: Gartner
Tabulka 2 – Trh chytrých telefonů v roce 2021 (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 2021 |
Podíl 2021 |
Prodej 2020 |
Podíl 2020 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
272,328 |
19,0 % |
253,025 |
18,7 % |
7,6 % |
2. Apple |
239,239 |
16,7 % |
199,847 |
14,8 % |
19,7 % |
3. Xiaomi |
189,305 |
13,2 % |
145,803 |
10,8 % |
29,8 % |
4. Oppo |
138,242 |
9,6 % |
111,785 |
8,3 % |
23,7 % |
5. Vivo |
136,011 |
9,5 % |
107,388 |
7,9 % |
26,7 % |
ostatní |
458,734 |
32,0 % |
533,988 |
39,5 % |
–14,1 % |
Total |
1,433,859 |
100,0 % |
1,351,837 |
100,0 % |
6,0 % |
Zdroj: Gartner
ChannelWorld, který je určený pro prodejce, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanálu IT a CE, si můžete objednat i jako klasický časopis. V tištěném speciálu vydávaném čtvrtletně, najdete články, rozhovory, komentáře, analýzy, přehledy partnerských programů a řadu dalších informací pro resellery, VAR a další profesionály, působící v oblasti prodejního kanálu a distribuce.
Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.