Ještě v roce 2004 se celosvětově prodalo 66,6 % počítačů přes nepřímý prodejní kanál, vloni již tento podíl činil 74,3 %. „Přímé prodejní kanály se nyní využívají zejména v oblastech jako je zábava nebo vzdělávání. Sledujeme růst poptávky zákazníků u dosud netradičních prodejců PC, jakými jsou například velké maloobchodní řetězce, jako je třeba Wal-Mart v USA nebo Carrefour ve východní Asii," komentuje stav trhu Tiffani Bova viceprezident společnosti Gartner
Také specializovaní maloobchodní prodejci z oblasti telekomunikací začínají hrát velmi aktivní roli v prodeji přenosných osobních počítačů, zejména u notebooků a netbooků, které se stávají součástí balíčku s internetovým připojením například v západní Evropě, Japonsku nebo v USA. Službu v podobě balíčku nabízejí i čeští operátoři.
Zákazníci budou podle předpovědi analytiků Gartneru v blízké budoucnosti preferovat nákup počítačů v obchodech, kde si na jednom místě budou moci vybrat z více značek, vlastností a funkčního vybavení různých modelů. Lépe si tak vyberou i z hlediska ceny. Na vyspělých trzích Gartner očekává, že přímý prodej bude časem činit méně než 10 procent celkových prodejů PC.
Podle dalších výsledků analýzy budou střední a menší firmy preferovat kombinaci přímého a nepřímého prodeje, přičemž menší firmy se budou orientovat spíše na nepřímý prodej s důrazem na cenu počítače, dostupnost a servis. Pro řadu výrobců počítačů bude v následujících letech pro jejich úspěch podstatné, jak silnou a komplexní si vybudují tzv. „Go to Market" strategii. To znamená, že poroste nutnost zaměřit se na aktuální požadavky trhu a prodejních partnerů.
Tiffani Bova na závěr dodává: „Distribuce počítačů byl vždy složitý logistický „oříšek" a v posledních dvou letech se stal výběr prodejního kanálu zvláště komplikovaným v souvislosti se snižující se hladinou cen počítačových sestav, se vzrůstajícím počtem prodejních kanálů a možností, jak se dostat na trh, včetně různých fúzí a vzniku nových značek a technologií. Výrobci se budou muset přizpůsobit požadavkům zákazníků, nejenom co se týká toho, jaké modely chtějí kupovat, ale také kde, kdy a při jakých prodejních příležitostech."