Funkce založené na umělé inteligenci (AI) se podle analytiků společnosti Gartner stanou tím hlavním způsobem, jak budou jednotliví výrobci na trhu odlišovat svá zařízení a oslovovat nové zákazníky i udržovat stávající.
Gartner očekává, že s tím, jak se bude trh chytrých telefonů postupně posouvat od prodeje technologických produktů k poskytování personalizovaného uživatelského zážitku, budou AI řešení na chytrých telefonech hrát v příštích stále významnější roli.
Analytici proto sestavili prognózu deseti nejvýznamnějších způsobů, jak bude umělá inteligence využívána výrobci v chytrých telefonech s cílem zlepšit uživatelský zážitek.
1) Digitální já sídlící na zařízení
Chytré telefony podle Gartneru budou stávat rozšířením svých uživatelů, dokáží je rozpoznávat a předvídat jejich další kroky. Jinými slovy budou chápat, kdo uživatel je, co chce, kdy to chce a jak to chce.
„ Váš telefon vás bude sledovat během celého dne, aby se naučil plánovat a řešit, co potřebujete. V připojené domácnosti může například nastavit, kdy má robotický vysavač uklízet s ohledem na to, kdy není nikdo doma, “ uvedla analytička Angie Wangová.
2) Autentizace a ověření identity uživatele
Klasické ověřování založené na heslech se stává stále složitějším a méně efektivním, přičemž podle Gartneru vede ke zhoršení úrovně bezpečnosti, nepohodlí pro uživatele a vyšším nákladům.
Bezpečnostní technologie kombinující strojové učení, biometrii a uživatelské chování budou praktičtější a samoobslužnější. Chytrý telefon může například zachytit a naučit se návyky svého majitele, jako je styl chůze či způsob práce s dotykovou obrazovkou.
Zařízení bude díky tomu schopné průběžně monitorovat uživatelovu identitu, aniž by se muselo ptát na hesla nebo jiné ověření.
3) Detekce emocí
Systémy pro detekci emocí a jejich vyhodnocování umožňují chytrým telefonům detekovat, analyzovat, zpracovat a odpovídajícím způsobem reagovat na emoční stavy a nálady uživatele.
Rostoucí míra využívání virtuálních osobních asistentů a jiných technologií postavených na umělé inteligenci využívaných v konverzačních systémech a rozhraních si vyžádá přidání emoční inteligence pro lepší chápání kontextu a vyšší kvalitu služeb.
Výrobci aut mohou například použít čelní kameru chytrého telefonu, aby lépe chápali fyzický stav řidiče nebo vyhodnotili únavu s cílem zvýšit bezpečnost.
4) Chápání přirozeného jazyka
Průběžný trénink a hluboké učení na chytrých telefonech podle Gartneru zlepší přesnost rozpoznávání hlasu i chápání konkrétních záměrů a požadavků uživatele.
Když například řekne, že mu je zima, může zařízení na základě kontextu nabídnout koupi teplého oblečení on-line nebo upravit nastavení topení v domácnosti.
Jiným příkladem chápání přirozeného jazyka může být tlumočník hlasu na chytrém telefonu fungující (téměř) v reálném čase.
5) Rozšířená realita a strojové vidění
Apple společně s iOS 11 uvolnil také funkce ARKit, které nabízejí nové vývojářské nástroje pro snazší přidání rozšířené reality (AR) do aplikací. Google představil podobné vývojářské nástroje ARCore pro Android.
Google očekává, že prakticky všechny nové telefony s Androidem prodávané v příštím roce budou připraveny na podporu AR. Jedním z možných příkladů praktického využití AR jsou mobilní aplikace umožňující detekci chorob jako rakovina kůže nebo slinivky.
6) Správa zařízení a vyšší úspornost
Strojové učení zlepší výkon zařízení i výdrž baterie v režimu stand–by. Díky řadě senzorů budou například chytré telefony schopné lépe chápat a učit se chování a návyky svého majitele, například kdy používá které aplikace.
Telefon tak bude udržovat často používané aplikace spuštěné na pozadí a ty nepoužívané naopak vypne, aby šetřil paměť a baterii.
7) Osobní profilace uživatelů
Chytré telefony jsou schopny sbírat data pro behaviorální a osobní profilování. Uživatelé tak mohou snáze získat ochranu nebo asistenci dynamicky v závislosti na tom, jakou aktivitu vykonávali a prostředí, v němž se nacházeli.
Poskytovatelé služeb jako jsou pojišťovny se nově mohou zaměřit na uživatele spíše než na fyzická aktiva, například přizpůsobit výši pojistného konkrétnímu chování klienta za volantem.
8) Detekce a cenzura nevhodného obsahu
Obsah, který nemá být zobrazován, může být automaticky detekován. Telefony podle Gartneru dokáží označit nevhodné obrázky, videa či texty a aktivovat různá upozornění či alarmy.
Detekční software může identifikovat libovolný obsah, který porušuje zvolená práva či pravidla. Například fotografování v zabezpečených budovách nebo ukládání přísně tajných či citlivých dat na podnikem vlastněném chytrém telefonu povede k automatickému odeslání oznámení na IT oddělení.
9) Fotografie laděné na míru
Fotografie na míru znamenají například schopnost chytrých telefonů automaticky upravovat snímky způsobem, který odpovídá konkrétním estetickým požadavkům uživatele.
Gartner v tomto ohledu uvádí příklad odlišných estetických preferencí mezi východem, kde lidé preferují světlejší podání pleti, a západem, kde jsou naopak žádoucí spíše opálenější tóny.
10) Analýza zvuku
Mikrofon chytrého telefonu je schopen neustále naslouchat zvukům z okolního světa. Umělá inteligence vestavěná v zařízení je pak schopna zvuky identifikovat a dávat uživateli instrukce nebo automaticky spouštět určité funkce.
Pokud chytrý telefon například slyší svého majitele chrápat, může aktivovat jeho chytrý náramek, aby jej přiměl změnit pozici ve spánku.
Zdroj: Gartner