Společnost Gartner se ve své nejnovější studii soustředila na trh bezpečnostního softwaru. Ten podle analytiků momentálně prochází obdobím zásadní transformace, což je způsobeno rozmachem nových technologií a modelů jejich využívání, ale také novou legislativou, konkrétně nařízením GDRP.
Výrobci bezpečnostních řešení na tyto trendy pochopitelně musí reagovat, aby svým zákazníkům zajistili účinnou ochranu a soulad s novými pravidly. Gartner celkem identifikuje následující čtyři faktory, které jsou podle něj hlavními hybateli současných změn.
Zákazníci chtějí flexibilitu a migrují do cloudu
Gartner ve své nedávné studii zjistil, že mezi podniky roste poptávka po cloudových bezpečnostních službách. To je dáno obecným posunem směrem k digitálnímu byznysu a vyhledávání flexibilních SaaS řešení, které se pochopitelně nevyhnulo ani oblasti bezpečnosti.
Pro výrobce tato skutečnost představuje výzvu v tom smyslu, že na jednu stranu potřebují zákazníkům nabídnou cloudová řešení, ale současně budou muset udržet podporu tradičních produktů. Vyvažování těchto dvou stran byznysu zřejmě čeká všechny velké hráče na trhu.
Strašák v podobě GDPR
Nové evropské nařízení o ochraně osobních údajů, které vstoupí v účinnost koncem května 2018, začíná strašit vedení velkých podniků, zejména když přihlédneme k vysokým pokutám, které hrozí za porušení povinností při nakládání se soukromými daty.
Zdálo by se, že GDPR představuje problém pouze pro evropské subjekty, ale opak je pravdou. Podniky proto budou podle Gartneru hledat taková řešení, která jim poskytnou potřebnou kontrolu nad daty. Netřeba dodávat, jak velkou příležitost GDPR skýtá pro dostatečně přičinlivé výrobce.
Dostupnost pokročilé bezpečnostní analytiky
Gartner uvádí, že v roce 2020 bude nejméně 75 % bezpečnostních řešení obsahovat pokročilé analytické nástroje, které poslouží jako prediktivní a preskriptivní platformy pro boj s potenciálními hrozbami a vyhodnocení optimální reakce na útoky.
Rostoucí dostupnost těchto nástrojů je podle Gartneru dána pokrokem v nových technologických oblastech. Jedná se například o umělou inteligenci, strojové učení nebo heuristiku. Úspěšní výrobci budou podle Gartneru muset spolupracovat se zákazníky při vytváření konkrétních funkcí těchto řešení.
Úspěch výrobců skrz akvizice a konsolidace
Podle Gartneru se trh přímo hemží inovativními bezpečnostními startupy a menšími výrobci, kteří vyvíjejí nové postupy a technologie. Akvizice a integrace těchto menších hráčů proto stává klíčovou strategií pro zavedené výrobce, kteří takto pohánějí svůj růst.
Další současnou strategií je konsolidace, při které výrobci sjednocují podobné produkty ze svých portfolií pod jednu značku s jednotným vývojem, podporou, prodejem a marketingem. Tím se eliminují redundantní náklady.
Zdroj: Gartner