Spotřebitelský průzkum společnosti Gartner přinesl dvě špatné zprávy pro výrobce a prodejce řešení pro chytré domácnosti – spotřebitelé se těchto technologií obávají a navíc nemají pocit, že by nějak výrazně potřebovali. Trh se navzdory vší snaze stále nachází v plenkách.
Propojení technologií, internet věcí, usnadnění života... o výhodách a možnostech chytrých domácností slýcháme, zejména v odbornějších kruzích, již nějakou dobu. Cesta do srdcí a myslí spotřebitelů však bude podle průzkumu Gartneru ještě dlouhá.
Obavy o soukromí a absence hodnoty
Odpovědi přibližně 10 tisíc respondentů z USA, Spojeného království a Austrálie ukázaly, že spotřebitelům vadí, kolik by toho o nich domácí systémy věděly. Tomuto stavu bezesporu nepomáhají případy, kdy se systém aktivoval hlasem z televize, ani případy použití dat z domácích asistentů jako důkazů v soudním řízení.
Ještě větší překážkou však může být prostý nedostatek poptávky. Tři čtvrtiny respondentů uvedly, že si svá osvětlení a termostaty raději nastaví ručně. Příznivěji se zatím spotřebitelé staví jen k využití internetu věcí pro zabezpečení nemovitostí.
Celkem 18 % dotázaných používá systém, který v případě zaznamenání něčeho podezřelého informuje bezpečnostní agenturu a 11 % používá obdobný systém, který zprávu odešle přímo jim. Systémy pro ovládání osvětlení, vytápění nebo spotřebičů využívá jen 9 % oslovených.
A do toho přijdou poplatky...
Gartner dodává, že v USA jsou tyto podíly o pět až šest procentních bodů vyšší, neboť tamní výrobci představují velkou část průkopníků na trhu domácího internetu věcí a pochází odtud většina příslušných technologií. Ani taková čísla však nejsou důvodem k radosti.
Analytici navíc zmínili ještě jednu nepříjemnost – výrobci hardwaru a vývojáři aplikací pro chytré domácnosti se podle Gartneru neuživí pouhým jednorázovým prodejem a dokud se celý koncept masově nerozšíří, budou pravděpodobně muset přejít na model předplatného.
Gartner uvádí, že někteří poskytovatelé bezpečnostních řešení již tento model úspěšně využívají, totéž však neplatí pro další segmenty. A to může být další problém...
Průzkum například ukázal, že 58 % britských domácností, které používají nějakou formu automatizace, tuto službu využívají zdarma. Vysvětlit těmto uživatelům, že najednou musejí začít platit, jistě nebude jednoduché.
Zdroj: IDG News Service