Společnost Gartner přináší pozitivní zprávy z trhu infrastruktury jako služby (IaaS). Globální trh totiž podle analytiků v roce 2019 vyrostl o 37,3 % na 44,5 miliardy dolarů. O rok předtím přitom dosáhl hodnoty 32,4 miliardy dolarů.
„Cloud jen potvrzuje to, že podniky se čím dál intenzivněji zaměřují na digitální podnikání,“ komentuje Sid Nag z Gartneru. „Nové technologie jako strojové učení, umělá inteligence či 5G vyžadují škálovatelnou a vysokokapacitní infrastrukturu, kterou IaaS nabízí.“
V roce 2019 ovládalo pět největších poskytovatelů IaaS 80 % trhu, což představuje meziroční nárůst o tři procentní body. Králem IaaS je podle Gartneru i nadále Amazon, jenž vloni utržil 20 miliard dolarů a tvořil 45 % celého trhu.
Na druhé příčce skončil Micosoft, jenž těží především z popularity v Severní Americe. Poptávka po IaaS řešeních společnosti v roce 2019 vzrostla o 57,8 %, a to hlavně díky souběžnému prodeji Azure s dalšími produkty a službami.
Třetí Alibaba, jenž je vedoucím poskytovatelem IaaS v Číně, zvýšil tržby o 62,4 % na více než 4 miliardy dolarů, čtvrtý Google si meziročně polepšil o 80,1 % na 2,4 miliardy. Čínský Tencent tržby vloni dokonce zdvojnásobil a upevnil svoji roli čínské dvojky.
Pandemie podpoří výdaje
Gartner zároveň informuje, že ve svých budoucích analýzách bude spojovat segmenty IaaS a platformy jako služby (PaaS) do jedné kategorie cloudové infrastruktury a platformových služeb (CIPS). Globální trh CIPS podle analytiků vloni vzrostl o 42,3 % na 63,4 miliardy dolarů.
Nag očekává, že v důsledku pandemie koronaviru bude pokračovat tlak na zavádění cloudových řešení. „Poté, co podniky musely kvůli pandemii přesunout své aplikace do veřejného cloudu, si naplno uvědomily skutečné výhody této technologie.“
Podle něj si CIO uvědomují, že již nemusí přenášet pracovní zátěž zpět na lokální infrastrukturu, což jen podporuje zvyšování výdajů na cloud a adopci nových aplikací pro týmovou spolupráci na bázi cloudu.
Tabulka – Vývoj globálního trhu IaaS (miliony dolarů)
|
Prodej 2019 |
Podíl 2019 |
Prodej 2018 |
Podíl 2018 |
Meziroč. změna |
1. Amazon |
19 990 |
45,0 % |
15 495 |
47,9 % |
29,0 % |
2. Microsoft |
7 950 |
17,9 % |
5 038 |
15,6 % |
57,8 % |
3. Alibaba |
4 060 |
9,1 % |
2 499 |
7,7 % |
62,4 % |
4. Google |
2 365 |
5,3 % |
1 314 |
4,1 % |
80,1 % |
5. Tencent |
1 233 |
2,8 % |
612 |
1,9 % |
101,5 % |
ostatní |
8 858 |
19,9 % |
7 425 |
22,9 % |
19,3 % |
Celkem |
44 457 |
100,0 % |
32 382 |
100,0 % |
37,3 % |
Zdroj: Gartner