Stimulační balíčky, které vlády v loňském roce pumpovaly do ekonomik, měly za následek zlepšení situace v makroekonomice, což společně s novými verzemi produktů přispělo k nárůstu výdajů na business inteligence. Tím tržby předčily očekávání a BI bude nadále v následujících letech stále středem informačních iniciativ ve firmách.
První čtyřka výrobců (SAP, Oracle, IBM a Microsoft) pokračovala v konsolidaci trhu a v součtu ovládla v loňském roce 59 %. V segmentu BI a CPM jim patří dvě třetiny trhu, zatímco v analytických aplikacích je jedničkou SAS.
Na první příčce se umístil SAP, který ovládl 23 % trhu. Druhý se umístil Oracle, jež navýšil svůj podíl na necelých 16 %. SAS navýšil své příjmy o 4,7 % a propadl se v tržním podílu, podobně jako čtvrté IBM. Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenal z první pětky výrobců Microsoft.
Tab. 1: Celosvětové příjmy z prodeje BI, analýzy a správy výkonu za rok 2010 (v mil. dolarů)
Výrobce |
Příjmy |
Příjmy |
Podíl |
Podíl |
2010/2009 |
SAP |
2 066,2 |
2 413,1 |
22,3 % |
22,9 % |
16,8 % |
Oracle |
1 350,5 |
1 645,8 |
14,6 % |
15,6 % |
21,9 % |
SAS |
1 324,6 |
1 386,5 |
14,3 % |
13,2 % |
4,7 % |
IBM |
1 135,6 |
1 222 |
12,2 % |
11,6 % |
7,6 % |
Microsoft |
739,5 |
913,7 |
8 % |
8,7 % |
23,6 % |
Ostatní |
2 661,5 |
2 940,6 |
28,7 % |
27,9 % |
10,5 % |
Celkem |
9 277,9 |
10 521,8 |
100 % |
100 % |
13,4 % |
Zdroj: Gartner
Všechny tři segmenty business intelligence vykázaly v loňském roce růst příjmů a těžily zejména z odložených investic plánovaných původně na ekonomicky nestabilní rok 2009.
Tab. 2: Celosvětové příjmy z prodeje BI, analýzy a správy výkonu za rok 2010 podle segmentů (v mil. dolarů)
Segment |
Příjmy |
Příjmy |
Podíl |
Podíl |
2010/2009 |
BI |
5 954,5 |
6 705,1 |
64,2 % |
63,7 % |
12,6 % |
CPM |
1 921,7 |
2 167,3 |
20,7 % |
20,6 % |
12,8 % |
APM |
1 401,7 |
1 649,4 |
15,1 % |
15,7 % |
17,7 % |
Celkem |
9 277,9 |
10 521,8 |
100 % |
100% |
13,7 % |
Zdroj: Gartner