Ve srovnání s rokem 2010 narostl loni trh business intelligence o 16,4 % a stal se tak nejrychleji rostoucím segmentem podnikového softwaru.
První pětka výrobců pokračovala v konsolidaci trhu akvizicemi menších hráčů a v součtu ovládli v loňském roce tři čtvrtiny trhu. Analytici Gartneru dále identifikovali více jak 100 inovativních rostoucích firem v této oblasti, takže nelze mluvit o trhu bez příležitostí.
Na první příčce se umístil SAP, který ovládl více než 23 % trhu. Druhý se umístil Oracle, jehož podíl nepatrně oslabil. Nejméně z první pětky výrobců rostly příjmy třetímu SAS. Naopak nejlépe se dařilo čtvrtému IBM, které si zároveň polepšilo v podílu, a Microsoft si udržel svoji pozici.
Celosvětové příjmy z prodeje BI, analýzy a správy výkonu za rok 2011 (v milionech dolarů)
Výrobce |
Příjmy 2010 |
Příjmy 2011 |
Podíl 2010 |
Podíl 2011 |
2011/2010 |
SAP |
2 413,1 |
2 883,5 |
23 % |
23,6 % |
19,5 % |
Oracle |
1 645,8 |
1 913,5 |
15,7 % |
15,6 % |
16,3 % |
SAS |
1 386,5 |
1 542,8 |
13,2 % |
12,6 % |
11,3 % |
IBM |
1 222 |
1 477,6 |
11,6 % |
12,1 % |
20,9 % |
Microsoft |
913,7 |
1 059,9 |
8,7 % |
8,7 % |
16 % |
Ostatní |
2 931,1 |
3 363,8 |
27,9 % |
27,5 % |
14,8 % |
Celkem |
10 521,8 |
12 241 |
100 % |
100 % |
16,4 % |
Zdroj: Gartner
Podle analytiků stály za zvyšující se poptávkou dva hlavní faktory. Jedním z nich jsou rostoucí výdaje na IT a vyčlenění financí na BI navzdory omezeným rozpočtům. Dle průzkumu Gartnera považují CIO pro letošní rok analýzu a BI za technologii číslo jedna. Za druhé roste počet nově otevíraných obchodních center a business inteligence se postupně dostává také mimo IT.
Všechny tři segmenty BI vykázaly v loňském roce nárůst příjmů, což podle slov analytiků dokazuje skutečnost, že zákazníci dávají přednost vyváženým aplikacím s přístupem k širokému portfoliu technologií.
Celosvětové příjmy z prodeje BI, analýzy a správy výkonu za rok 2011 podle segmentu (v milionech dolarů)
Segment |
Příjmy 2010 |
Příjmy 2011 |
Podíl 2010 |
Podíl 2011 |
2011/2010 |
BI |
6 703,3 |
7 793,4 |
63,7 % |
15,8 % |
16,3 % |
CPM |
2 156,3 |
2 509 |
20,5 % |
63,6 % |
16,4 % |
APM |
1 652,6 |
1 938,6 |
15,7 % |
20,5 % |
17,3 % |
Celkem |
10 512,2 |
12 241 |
100 % |
100 % |
16,4 % |
Zdroj: Gartner