Snadnější dostupnost sociálních sítí v rámci podnikové síťě, měnící se demografie a pracovní styl. To jsou klíčové faktory, které způsobí, že do roku 2014 vzroste počet uživatelů využívající sociální sítě jako primární platformu pro komunikaci na 20 %.
Pro určité obory podnikání se sociální sítě podle analytiků ukazují být efektivnějšími než emailová korespondence. E-mail zůstane nadále společenským atributem vhodným například pro navázání kontaktu, zatímco sociální sítě poslouží pro utužování vztahů.
Mikroblogy pro zaměstnance
Mikroblogovací služba Twitter se těší velké oblibě uživatelů. Proto budou firmy v následujících letech hledat aplikaci na mikroblogování pro zaměstnance. Zaměstanci chtějí jednoduše sdílet nápady, komunikovat s kolegy a rychlé vyřešit problémy za pomoci ostatních. Do roku 2012 bude podle analytiků mikroblogování dostupné ve více jak 50 % firem. Stand-alone aplikace přitom podle nich není tou správnou cestou, protože zaměstananci nechtějí používat další software.
Trh sociálního softwaru poroste
IT firmy aktuálně preferují poskytnutí technologické platformy (emaily, IM, web konference apod), než sociálního řešení zaměřeného na obchodní hodnotu. Poskytovatele ale čeká změna. Trh sociálního softwaru poroste vzájemně se zvyšujícím se celkovým dopadem sociálních médií na obchod a společnost.
Aplikace pro PC podle mobilních aplikací
Počet mobilních telefonů neustále roste a zanedlouho přesáhne hranici 3 miliard. Někteří uživatelé se poprvé setkají na chytrých telefonech s aplikacemi pro přístup k sociálním sítím, emailům, IM apod. Naučí se je hravě ovládat a budou je používat raději než klasické desktopové aplikace. Ty jsou totiž většinou klony více jak 10let starých aplikací a nemají přívětivé ovládání. Do pěti let tedy analytici očekávají více jak 70 % desktopových aplikací pro sociální sítě a komunikaci s podobným nebo stejným rozhraním jako na smartphonech.
Vyberte správný nástroj pro analýzu sociálních sítí
Analýza sociálních sítí je vhodný nástroj, ovšem pokud se průzkum používá pro sběr dat, nemusí být uživatelé ochotni poskytnout pravdivé odpovědi. Uživatelé totiž nesnáší automatické nástroje, které monitorují jejich chování. Před zahájením analýzy doporučují analytici firmám, aby se se ujistily, že mají důvěru u uživatelů, definovaly pravidla o ochraně soukromí a uživatelé věděli, jak bude s informacemi naloženo. Po roce 2015 bude analýzu sociálních sítí podle analytiků využívat jen 25 % firem.
Pro získání dalších informací o problematice doporučujeme také výsledky studie RSA, která se zabývala důvěrou v bezpečnost sociálních sítí.
Zdroj: Gartner (únor, 2010)