Výzkum společnosti Gartner odhalil, že takzvaná digitální dvojčata v současné době používá 13 % organizací nasazujících řešení internetu věcí (IoT). Dalších 62 % respondentů je plánuje nasadit v průběhu následujících dvanácti měsíců.
Analytická společnost definuje digitální dvojče jako softwarový prvek (aplikaci, appku nebo jejich funkci) reprezentující fyzický objekt s cílem sledovat a chápat jeho stav, reagovat na změny, zlepšovat provozní parametry a vytvářet přidanou hodnotu.
„V minulosti jsme předpověděli, že do roku 2022 nasadí více než dvě třetiny organizací, které zavedly IoT, v ostrém provozu alespoň jedno digitální dvojče. Je možné, že této úrovně dosáhneme již do roka,“ naznačuje Benoit Lhereux, viceprezident výzkumu Gartner.
Růstu popularity technologie digitálních dvojčat podle Gartneru napomáhá nejen marketing a osvěta ze strany dodavatelů, ale také skutečná přidaná hodnota, kterou digitální dvojčata přinášejí v rámci podnikových IoT projektů a strategií.
Digitální dvojčata slouží více pánům
Takřka třetina respondentů v průzkumu uvedla, že digitální dvojčata využívá několik entit – například u připojených aut může jít o výrobce, poskytovatele zákaznických služeb a pojišťovnu.
Důležitá je také vzájemná integrace digitálních dvojčat. Té se dnes věnuje 61 % organizací, které již digitální dvojčata nasadily. Celkem 74 % podniků, jež prozatím svá digitální dvojčata neintegrovaly, to má v plánu v příštích pěti letech.
Přibližně čtvrtina organizací, které ještě digitální dvojčata nenasadily, pak podle výsledků průzkumu neplánuje ani jejich integraci v horizontu pěti let.
Zdroj: Gartner