Podle průzkumu agentury Focus provedeného pro společnost PayU až 63 % oslovených zákazníků za zboží objednané v e-shopu zaplatí předem, pokud věří v jeho bezproblémové doručení.
Průzkum opětovně potvrzuje, že pokud mají zákazníci jakékoliv obavy či pochybnosti, tak volí platbu až při doručení zboží nebo při jeho osobním vyzvednutí v kamenné provozovně internetového obchodu.
Průzkum také ukázal, že někteří zákazníci přecejen stále mají obavy i ze samotných internetových platebních metod. Obávají se například, že jim z účtu bude nesprávně stržena vyšší částka. Přesto by až dvě třetiny oslovených zákazníků, podle průzkumu agentury Focus, platily prostřednictvím on-line platebních metod častěji, jestliže by měly důvěru v serióznost internetového obchodníka.
Uživatelé se postupně seznamují s on-line platbami
PayU ve své zprávě pro média také zmiňuje výsledky průzkumu, který se provádí mezi uživateli aukční síně Aukro.cz průběžně od začátku roku 2010. Podle výsledků tohoto průzkumu znalost možnosti placení platební kartou na internetu vzrostla během loňského roku ze 78 % na 91 %. Pravidelné užívání platby kartou přes internet ve zmiňovaném průzkumu v lednu 2012 potvrdilo 25 % respondentů.
Nejznámějšími službami pro rychlý (resp. takřka okamžitý) převod z účtu byla v lednu 2012 podle průzkumu, který se konal mezi uživateli serveru Aukro.cz, platební tlačítka České spořitelny (znalo 49 % dotázaných) a Komerční banky (znalo 44 % dotázaných).
Pro někoho může být překvapením, že na čelních pozicích nejsou ePlatby dostupné klientům Raiffeisenbank, které ještě coby služba někdejší eBanky (kterou Raiffeisenbank pohltila) byly mezi průkopníky v oblasti on-line plateb na českém internetu.
Platby kartou a přes e-banking jsou bezpečné
„Placení kartou na internetu je mnohem bezpečnější než v kamenném obchodě, protože data z karty se vůbec nedostávají ke třetím stranám, tedy ani k obchodníkovi. Navíc lze neoprávněně strženou platbu nebo reklamaci za zboží či službu vyřídit přímo s bankou, v rámci tzv. chargebacku, tedy vrácení platby. Banka následně vyřeší reklamaci klienta přímo s e-shopem,“ vysvětluje Gabriel Kalapoš z české pobočky společnosti PayU provozující stejnojmennou platební bránu.
„Platby prostřednictvím rychlého online převodu je nakupující přímo přesměrován do svého internetového bankovnictví, kde se standardně přihlásí a najde již automaticky předvyplněný příkaz k úhradě. Neexistuje prakticky možnost, aby s údaji manipuloval někdo jiný než samotný nakupující. Předem vyplněné údaje navíc eliminují riziko, že je nakupující zadá nesprávně a platba odejde jinam,“ dále vysvětluje Gabriel Kalapoš ve zprávě pro média.
Podobně mohou výhody a zajištění jednotlivých platebních metod vysvětlovat i samotné e-shopy na svých webových stránkách, aby zákazníci při výběru způsobu platby netápali nebo automaticky nevolili jistotu. Tou pro české zákazníky je stále nejvyužívanější platba na dobírku, čímž je český trh z nadnárodního hlediska poněkud anomální.
Zdroj: PayU, ChannelWorld