Než se podíváme na zoubek sociálním sítím, dáme si na úvod něco málo matematiky. V České republice žije zhruba 10 500 000 obyvatel. Mezi nimi je téměř 7 500 000 internetových uživatelů a zhruba 4 miliony 200 tisíc používá alespoň jednou měsíčně Facebooku.
V Česku v současné době funguje více než 37 000 e-shopů. Jak pro svůj internetový obchod získáte právě vy optimální počet fanoušků a potenciálních zákazníků?
Fanouškovské stránky na Facebooku nebo účty na Twitteru či Instagramu si majitelé e-shopů pořizují z jednoho prostého důvodu – chtějí se ještě více zviditelnit. Jak je podle výše uvedených počtů zřejmé, lidé sociální sítě milují. Rádi se dělí o své zážitky s ostatními, stejně tak rádi sledují, jak se mají ostatní, a to nejen kamarádi a známí, ale také jejich oblíbení herci, zpěváci, bloggeři. Proč by tedy nemohli sledovat i svůj oblíbený obchod?
Na jednom místě pak mohou získávat informace o daných produktech nejen od vás, ale také od ostatních zákazníků. Mohou si navzájem doporučovat to nejlepší a sdělovat si zkušenosti jak s konkrétním zbožím, tak s komunikací nebo s přístupem prodejce.
Pokud se rozhodnete zřídit si firemní profil, pokuste se jej, přizpůsobit lidem, na které budete prostřednictvím sociální sítě cílit. Vzhledem k sortimentu, který v internetovém obchodě nabízíte, můžete odhadnout, kdo u vás nakupuje a kdo vás „olajkoval“, podle toho zvolte ten správný styl vystupování. Seriózním tónem to u mladých asi nevyhrajete, u starší generace naopak neuspějete s módními slovíčky a slangovými výrazy. Hlavní je ale vždy zvolit přátelský, spíše neformální přístup.
Prostřednictvím „fan page“ pak můžete lidem ještě zatepla sdělit, že jste do e-shopu přidali nové zboží nebo že u vás právě začínají velké slevy, stejně tak můžete oznámit, že jste si do kanceláře pořídili nový nábytek nebo že se vaše kolegyně zítra vdává. Právě informace osobního charakteru nebo „ze zákulisí“ oceňují fanoušci nejvíce, neboť díky nim mají pocit, že jsou vám blíž a že nejste jen roboti, kteří na druhé straně počítače vyřizují objednávky.
Mějte ale stále na paměti, že mít tisíce fanoušků ještě nic neznamená. I zde platí, že méně je někdy více. Lepší získat menší počet fanoušků, kteří s vámi pravidelně komunikují (a nakupují), než mít několikatisícovou armádu mlčících tváří.
A nezapomeňte, sociální sítě jsou jenom zdánlivě zadarmo. Marketing na sociálních sítích bude něco stát, zejména Facebokou, kde je nutné i vhodné využít placenou reklamu i připlácení za dosah příspěvků.
A ještě pár rad na závěr:
- Nemažte komentáře od fanoušků, a to ani ty negativní. Výjimku tvoří komentáře s nevhodným obsahem porušujícím zákony nebo pravidla užívání Facebooku.
- Nespamujte. Nezahlcujte své fanoušky zbytečně moc, a už vůbec ne reklamou. Stejně rychle, jako si vás do news feedu přidali, by vás mohli také odebrat.
- Reagujte. Odpovídejte na dotazy, na pochvaly i kritiku.
- Lidi mají rádi obrázky. Příspěvek doplněný vhodnou fotografií zaujme na první pohled rychleji a více než samotný text.
- Dopřejte svým fanouškům pocit výjimečnosti. Připravte pro ně různé druhy výhod, od slev přes dárky k nákupu až po dopravu zdarma
Autor je CEO společnosti Shoptet.cz.