Přes rozličné problémy od autorských práv až po nedávnou ztrátu citlivých dat se Facebook u uživatelů internetu těší stále větší popularitě.
Z úst mladé generace teenagerů dnes spíše než „dáš mi ajsko?" (myšleno „dáš mi své ICQ číslo) slýcháme „přidej si mě na fejsbůk". A právě kvůli počtu uživatelů a vzájemném provázání stránek začal před nedávnou dobou Facebook zajímat malé i větší společnosti, a také reklamní průmysl. Mluvme v následujících řádcích o trhu v České republice. Skutečně, i přes rychlé rozšiřování internetového připojení takřka do všech domácností, škol a dalších institucí, se klasická internetová reklama stává méně účinnou než v dobách svého rapidního růstu. Bannerů a dalších reklamních prvků se lidé postupně přesytili a začínají být vůči tomuto typu marketingu více „imunní".
Reklamní agentury a marketingová oddělení firem tak hledají jiné způsoby, jak zaujmout uživatele internetu a přilákat je na své stránky. Reklamě se hodně věnuje Google se svými cílenými odkazy, ovšem klienti stále více poptávají originální způsoby prezentace. Jako nejzajímavější fenomény poslední doby pak vidím obchodování v online hře Second live, ve které se točí nemalé reálné peníze. A poslední dobou začíná být i pro české firmy zajímavý právě Facebook. V čem však spočívá jeho potenciál?
Kromě zmíněných 200 milionů aktivních uživatelů, což je samo o sobě výmluvné číslo, jde především o samotnou podstatu tohoto webu. Na Facebook se totiž může registrovat kdokoliv starší 13 let - své profily mohou mít lidé, firmy, ale i akce, obrazy nebo třeba pokrm. Jednotlivé profily, stránky a akce se pak díky aktivitě uživatelů zaplétají a propojují navzájem. Sdružují se do jednotlivých sociálních sítí, které se rozšiřují tím, jak uživatelé přidávají své přátele a tím propojují své profily, zapisují se do skupin nebo vyplňují kvízy či hrají poker. To všechno rozšiřuje data uživatelů dál a dál, což je sice potenciálně pro uživatele nebezpečné v případě, že mají na Facebooku citlivá data (což důrazně nedoporučuji), ale na druhou stranu jde o velmi mocný nástroj pro přesnou a cílenou internetovou reklamu.
Není tak problém se na Facebooku stát fanouškem oblíbeného fotbalového klubu nebo oblíbené počítačové firmy. A tady je přesně ten nejzajímavější bod celého webu z hlediska marketingu. Firmy se mohou snadno zapojit do dění na Facebooku, rozšiřovat podvědomí o svých aktivitách i v rámci této sítě a pomocí indexace obsahu a aktivity uživatelů se objevovat i na vzdálených stránkách v profilech jiných skupin či uživatelů.
A to mluvím zatím o té neplacené formě zviditelnění. Facebook totiž dokáže mnohem více. Prostoru pro reklamu sice nemá mnoho (to ale následně zabraňuje přesycení a nepřehlednosti, jako například na idnes.cz), avšak dokáže ji zacílit podle preferencí jednotlivých uživatelů i obsahu, který je zrovna v rámci webu zobrazen. Uživatel tak v pravé části webu vidí v rámci možností reklamu na ty produkty a služby, které jej podle jeho aktivity na síti zajímají. A není nic lehčího, než se podívat na nabídku společnosti, něco si koupit a o své zkušenosti se ihned na Facebooku podělit s kamarády, nový produkt si vyfotit a fotky hned poté vystavit na „zdi" svého profilu.
Takto lze na Facebooku nenásilnou formou kombinovat placenou a neplacenou formu reklamy v dynamickém poměru a slušným způsobem komunikovat nabízené produkty a služby s uživateli webu. V sociálních sítích Facebooku tak naleznete stránky světových IT výrobců jako Intel, Microsoft či Sun, stejně jako tuzemských resellerů - např. Alzy, Czech Computeru či Mironetu.
Autor prošel několika IT/mobilními servery jako redaktor či šéfredaktor a nadále působí jako přispěvatel regionálních medií na Karlovarsku. Zároveň se podílí na kulturním dění právě v západočeském regionu, a k tomu se pokouší úspěšně dokončit studium Informatiky a několika kurzů se zaměřením na média a public relations. V současnosti působí jako PR manažer ve společnosti Mironet.