Jaké jsou výsledky evropské elektronické B2C komerce za rok 2015? Tržby ve výši 455,3 miliardy eur a růst o 13,3 %. Nadnárodní asociace Ecommerce Europe, jejíž součástí je i tuzemská Asociace pro elektronickou komerci (APEK), nyní představila zprávu European B2C E-commerce Report, ve které uvádí, že trh letos pokoří 500miliardovou hranici.
Na výsledcích evropského trhu v loňském roce se velkou měrou podílely tři největší on-line ekonomiky: Velká Británie, Francie a Německo. Velká Británie evropské e-komerci dlouhodobě kraluje, přičemž v uplynulém roce vykázala B2C obraty ve výši 157,1 miliardy eur. Největšího meziročního růstu obratu pak dosáhla Ukrajina, jejíž trh v loni vyrostl o 35 %.
Potenciál dalšího růstu zůstává velký
Podle zprávy však e-komerce v Evropě zdaleka nedosáhla maxima a i nadále má velký potenciál růstu. V současné době nakupuje pravidelně on-line pouze 43 % Evropanů a z nich pouze 16 % si objedná zboží ze zahraničí. Navíc, pouze 16 % středních a malých podniků prodává po internetu.
A jak je na tom Česká republika? „V roce 2015 přesáhly obraty z prodeje zboží a služeb 117 miliard korun, o což se postaralo více než 6 milionů nakupujících. Také v našich podmínkách vidíme další potenciál růstu – a to jak na domácím trhu, tak při prodeji do zahraničí,” uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Vzhledem k tomu, že evropská B2C e-komerce v uplynulých letech rostla, lze očekávat, že tento trend bude i nadále pokračovat. Předpoklady, jakých obratů lze dostáhnout, jsou velké – pro rok 2016 se odhaduje 510 miliard eur, na rok 2017 již 598 miliard eur a pro rok 2018 dokonce 660 miliard eur. O celkem 60 % těchto obratů se mají postarat zmíněné tři největší trhy.
Český trh letos poroste minimálně o 15 %
„V porovnání s těmito velkými ekonomikami Česká republika dosahuje samozřejmě nižších hodnot. Na druhou stranu je třeba porovnávat srovnatelné – například v rámci českého maloobchodu význam e-komerce v uplynulém roce vzrostl o jeden procentní bod na celkově 8,1 %,“ uvedl Vetyška.
„Konstantně pak rostou obraty, jen v roce 2015 to bylo o více než 20 % a také rok 2016 zatím působí velmi slibně a očekáváme další vzestup o minimálně 15 %. Česká e-komerce je obecně na velmi dobré úrovni, a to nás opravdu těší,“ dodal Vetyška.
A jaké bariéry nadále musí evropští internetoví prodejci překonávat? V první řadě to jsou rozdíly v platné legislativě v jednotlivých státech EU, dále odlišné sazby a obecně náročná administrativa související s DPH a samozřejmě také logistika.
„Uvedené překážky brzdí především střední a malé podnikatele, pro které je přeshraniční prodej nadále náročný. Velcí hráči si s rozdíly v legislativě či při jednáních s dopravci vedou lépe. Přesto věřím, že právě v prodeji do zahraničí by mohly v budoucnu uspět další české e-shopy, které mají nepochybně celkově vysokou kvalitu,“ uzavřel Jan Vetyška.
Zdroj: APEK