Společnost Eset uvádí, že téměř každý Čech letos nakoupil na internetu, přesněji 99 % procent z nás. Dlouhodobě jsou dle analytiků populární i nákupy v cizině, nejčastěji v Číně, kde i v loňském roce nakoupilo 40 % Čechů.
Kyberbezpečnostní firma zjistila, že v roce 2020 rapidně přibylo Čechů, kteří nakupují z mobilního telefonu (58 % respondentů). Nejpopulárnějším zařízením pro nákupy zůstávají notebooky (64 %), na stolním počítači nakupuje necelá polovina uživatelů.
Výjimkou podle Esetu nejsou ani nákupy ze zahraniční. Podle dat preferuje čínské e-shopy 40 % uživatelů, evropské pak 31 %. Méně populární jsou obchody z USA, v těch nakupuje jen 11 % Čechů. Popularita zahraničních e-shopů se od roku 2017 nijak výrazně nezměnila.
„Při nákupech online je důležité zařízení adekvátně chránit bezpečnostním programem. Ten ale nevyužívá celá třetina uživatelů mobilních telefonů a desetina uživatelů notebooků,“ upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti Eset.
Klíčová je dobrá předchozí zkušenost s obchodem
Analýza odhalila, že uživatelé si vybírají konkrétní obchod podle bezpečnosti nákupu (67 %), předchozí dobré zkušenosti (49 %) a podmínek pro nákup (48 %). Nejlevnější obchod si vybere jen třetina uživatelů.
„O tom, zda je konkrétní obchod bezpečný rozhoduje ale spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze, skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů,“ říká Dvořák.
Předchozí dobrou zkušenost považuje za důkaz bezpečnosti 82 % nakupujících, na zvuk značky dá 72 % a 68 % za důkaz bezpečnosti považuje pozitivní recenze jiných uživatelů.
Jen třetina Čechů si zkontroluje, zda e-shop využívá šifrování, pětina se zajímá o bezpečnostní certifikáty. Desetina uživatelů ale bezpečnost neřeší vůbec.
Platba kartou je bezpečná, ale...
Platby kartou podle Esetu volí bezmála tři čtvrtiny uživatelů (72 %), vloni to přitom byly jen necelé dvě třetiny (61 %). Naopak klesá popularita platby při převzetí a dobírky, tyto varianty využívají shodně dvě třetiny Čechů. Polovina preferuje převod na účet.
„Většina platebních metod stagnovala. Ať už to byla platba při osobním vyzvednutí, 62 %, platba převodem z bankovního účtu, 56 %, či přes služby jako Paypal, kterou dlouhodobě volí 24 % zákazníků,“ komentuje výsledky Dvořák.
Výraznější rozdíl podle něj Eset zaznamenal kromě platby kartou online překvapivě u platby dobírkou. „Ta meziročně klesla z loňské hodnoty 68 % na 60 %,“ upřesňuje.
Celkem 6 % dotázaných má vlastní zkušenost s krádeží v souvislosti s platbou e-shopu, což je obdobná hodnota jako v předchozím roce (5 %). Většina z nich má přitom čerstvou, maximálně rok starou zkušenost (35 z 59 případů).
V těchto nedávných případech se podle Esetu skoro vždy jednalo o částku do 5 000 korun (31 z 35 případů). Skoro vždy lidé incident reklamovali (30 z 35 případů). Ne všem však byly peníze plně navráceny (jen v 20 z 30 reklamací). Alespoň část peněz vrátili jednomu postiženému. Devět lidí nedostalo peníze zpět vůbec.
Zdroj: Eset