Společnost Eset ve své aktuální zprávě upozorňuje, že v kyberprostoru jsou stále rozšířenější phishing, vishing, inzertní podvody, jejich kombinace a jiné formy podvodného jednání.
Průzkum, jenž Eset provedl ve spolupráci s Policií České republiky a agenturou Ipsos, odhalil, že s podvodem se někdy setkala už třetina uživatelů internetových bazarů, pětina z nich přitom podvod dosud nehlásila.
Ze zjištění vyplynulo, že více než pětina dotázaných prodává zboží na internetových bazarech často (22,64 %) a téměř polovina respondentů je alespoň jednou k prodeji zboží využila (48,73 %). Nejčastěji pak internetové bazary využívají lidé ve věkové kategorii 30 až 40 let.
Osobně se s podvodem na internetových bazarech setkala téměř třetina všech dotázaných (31 %). Nejsilněji zastoupenou věkovou kategorií občanů, kteří se s podvodem na internetových bazarech již setkali, byla opět skupina ve věku 30 až 40 let.
Podvodníci je podle průzkumu nejčastěji kontaktovali přes chatovací aplikaci Messenger (12,27 %), e-mail (10,82 %) či zprávou prostřednictvím aplikace WhatsApp (7,18 %).
Finanční škoda bývá do 5 000 korun
Zhruba pětina všech respondentů uvedla, že včas dokázala podvod poznat a finanční škoda jim v důsledku podvodného jednání nevznikla (20,64 %). Necelá desetina pak uvedla, že jim v důsledku podvodného jednání vznikla škoda do výše 1 000 korun (9,36 %) a 5 % dotázaných uvedlo finanční škodu do 5 000 korun.
Dle dat z průzkumu podvod bezprostředně do 24 hodin nahlásilo necelých 5 % dotázaných (4,09 %). Na druhou stranu pětina z nich (20,82 %) uvedla, že podvod na Policii České republiky dosud nehlásila.
Část respondentů (7 %) v průzkumu poté uvedla, že se nejdříve snažili s podvodníkem komunikovat a situaci vyřešit, ale nakonec se na Policii České republiky obrátili.
„Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají,“ popisuje Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.
„Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená,“ dodává.
Zdroj: Eset