Společnost Eset ve spolupráci s agenturou Median zjistila, že již čtvrtina Čechů se při nakupování přes internet setkala s podvodem, většina to ale nijak neřeší. Pouze čtvrtina z nás přitom používá v e-shopech jedno unikátní heslo, třetina Čechů pak hesla opakovaně využívá u více svých účtů.
Jako zásadní kritérium pro výběr konkrétního obchodu lidé vybírají bezpečnost e-shopu. Rozhodují se ale především podle dřívějších zkušeností a recenzí, skutečná bezpečnostní měřítka hodnotí zlomek lidí.
Průzkum zároveň odhalil, že jen čtvrtina lidí používá v elektronických obchodech pokaždé unikátní heslo, přestože hesla jsou stále nejdůležitějším bezpečnostním prvkem na internetu.
Nejmladší generace nakupuje přes mobil
V porovnání s loňskem mírně klesl počet lidí, kteří svá hesla „recyklují“, stále je jich ale třetina. Naopak více lidí dává přednost možnosti nakoupit bez registrace (31 % v roce 2022, letos 34 %). Bez registrace nakupují častěji starší lidé.
„Opakované používání hesel bychom možná očekávali od starších lidí, ale není tomu tak. Zatímco pouze 17 % lidí starších 75 let používá pouze jedno heslo, u lidí ve věku 25–34 let je tomu v 45 % případů,“ shrnuje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti ve společnosti Eset.
Internetové obchody jsou podle Esetu mezi českými spotřebiteli velmi oblíbené, nakupuje v nich naprostá většina z nás (95 %). Nejčastějším zařízením pro online nákupy je notebook (54 %), polovina z nás využívá také chytrý mobilní telefon – ten je nejoblíbenějším zařízením k online nákupům mezi nejmladší generací ve věku 18–24 let (70 %).
Čtvrtina zákazníků se setkala s podvodem
Pro české uživatele je podle analýzy velmi důležité, aby v nich e-shop vyvolával důvěru v bezpečnost nákupu. To posuzují podle dřívější dobré zkušenosti (90 %), recenzí (57 %) či známosti značky (56 %). Skutečné bezpečnostní prvky ale označila jen necelá čtvrtina respondentů.
Ve srovnání s loňským rokem výrazně vzrostl počet lidí, kteří mají zkušenost s nějakým typem podvodu (z 19 na 25 %). Většina podvedených zákazníků ale uvedla, že jim nevznikla žádná škoda.
Přibylo také lidí, kteří podvod nijak neřeší (z 33 % na 42 %). Čtvrtina lidí se při řešení obrací na banku, pětina na policii a jen lehce přes 10 % na provozovatele obchodu.
Klesá obliba plateb online kartou
Eset dále zjistil, že nejčastěji volí čeští zákazníci placení kartou online. Oproti minulému roku však takových plateb výrazně ubylo– z 76 % na 65 % v letošním roce. Bezpečnost elektronické platby lidé řeší nastavením limitů na kartě (72 %) a pomocí vícefázového ověření (70 %). Virtuální platební kartu využívá necelá pětina lidí, nicméně u lidí do 24 let se jedná o podíl 50 %.
„Při online nakupování je stále nejčastějším způsobem placení platba kartou. Lidé se naopak letos mírně více než loni přiklánějí k platbě přes dobírku nebo převodem. To může souviset s nárůstem podvodů při online nakupování a obavami uživatelů o svoji digitální bezpečnost,“ říká Žáčková.
„Vzrostl počet lidí, kteří chrání svoje finance nastavením limitu pro platby, a to o 5 %. Limity pro platby ale nebrání kyberútočníkům v tom, aby se dostali k našim finančním prostředkům, pouze snižují škody v případě úspěšného útoku,“ dodává.
Zdroj: Eset