Společnost Eset ve spolupráci se společností Seznam.cz zveřejnila výsledky aktuálního průzkumu zaměřeného na online nakupování. Z něj vyplývá, že téměř všichni Češi (98 %) již nakupují online.
Zatímco nejčastěji nakupují Češi stále přes své notebooky, více než polovina dotázaných uživatelů využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných uživatelů.
Dle odpovědí z průzkumu dále vyplývá, že bezpečnostní software, antivir, používají respondenti nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %) a tablet chrání jen čtvrtina uživatelů (27 %).
„Pokud se podíváme na konkrétní případy kybernetických hrozeb, které se pravidelně vyskytují v českém prostředí, nejčastěji se jedná o spyware v případě operačního systému Windows a bankovní malware Cerberus pro operační systém Android,“ upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky Esetu.
„A právě ochraně svých online plateb, bankovnictví a přihlašovacích údajů by měli uživatelé během vánočních nákupů věnovat adekvátní pozornost a zabezpečit svá zařízení kvalitním bezpečnostním řešením,” podotýká.
Pokles je u nákupů z Číny, zlepšujeme se v používání hesel
Eset dále uvádí, že mimo Mimo nakupování v tuzemských e-shopech je stále více běžné i nakupování ze zahraničí. Nejčastěji nakupujeme zboží z Číny, dále v zemích Evropské unie a USA. S výjimkou Spojených států podíl nakupujících uživatelů ze zahraničí však oproti loňskému roku klesl.
V případě Číny je pokles při meziročním srovnání ze 40 % na 31 %. Aktuální data podle analytiků mohou mít souvislost například i s novými podmínkami pro proclení a placení DPH, které vešly v platnost v letošním roce.
I přestože z průzkumu vyplývá, že se trend v oblasti bezpečné správy přihlašovacích údajů zlepšuje, téměř polovina uživatelů, přesně 45 %, stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech.
Zabezpečení řešíme hlavně u platební karty, v případě e-shopu ne
Průzkum rovněž odhalil, že při výběru e-shopu, ve kterém chtějí nakupovat, dotázaní uvedli, že nejdůležitějšími kritérii jsou dřívější dobrá zkušenost s obchodem a znalost obchodu. Dále dotázaní zohledňují, jaké jsou podmínky nákupu, a zda mají důvěru v jeho bezpečnost.
Důvěryhodnost nejvíce hodnotí podle osobní zkušenosti (83 %), síly značky (72 %) a recenzí (63 %). U bezpečnostních prvků pak zhruba 36 % z nich kontroluje především šifrovanou komunikaci (https). Naopak lokalita obchodu, dovoz zdarma nebo nejnižší cena zboží podle průzkumu nemají na výběr e-shopu zásadní vliv.
„Z průzkumu vidíme, že o tom, zda považujeme konkrétní obchod za bezpečný, rozhoduje spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze. Skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů,“ popisuje Dvořák.
Hlavním způsobem platby v e-shopech zůstává online platba kartou, tento způsob úhrady uvedlo více než 67 % dotázaných. Zhruba polovina z nich pak nadále využívá také platbu při osobním vyzvednutí a platbu převodem z bankovního účtu.
S ohledem na bezpečnost plateb většina respondentů uvedla, že má nastavený na kartě limit a využívá při placení dvoufázové ověření. Zhruba 16 % dotázaných však uvedlo, že sdílí platební kartu v rámci rodiny.
S podvodem se setkalo přes 8 % dotázaných
Eset v neposlední řadě zjistil, že přes 8 % dotázaných má vlastní zkušenost s krádeží v souvislosti s platbou v e-shopu, většinou se jedná o zkušenosti staré dva roky až pět let. Ve většině případů se jednalo o částku do 5 000 korun.
Dotázaní dále uvedli, že skoro vždy incident reklamovali (8,11 % z 8,17 % podvedených respondentů), své peníze dostali zpět v necelých 70 % reklamací.
„Bez znalosti konkrétních detailů lze jen spekulovat, proč nebylo uznáno více reklamací, ale podvodných e-shopů zkrátka stále přibývá a jsou věrohodnější. Uživatel může snadno podlehnout dojmu, že nakupuje u důvěryhodného obchodníka, ale nemusí tomu tak být,“ uzavírá Dvořák.
Zdroj: Eset