Zástupci společnosti Eset prezentovali výsledky průzkumu agentury Median vytvořeného exkluzivně pro tuto kyberbezpečnostní firmu. Z průzkumu vyplynulo, že čeští uživatelé obecně podceňují aktualizace svých elektronických zařízení.
Ještě před uvedením podrobných výsledků průzkumu se slova ujal Filip Navrátil, obchodní ředitel české pobočky Esetu, a přiblížil aktivity společnosti doma i v zahraničí. Poukázal na otevření nové pobočky v Miláně i na stěhování té brněnské do nových prostor.
Zmínil se i o výsledcích společnosti v ČR, kde Eset zaznamenává stabilní růst. Největší rozmach registruje v podnikovém segmentu, zároveň chce do budoucna rozvíjet distribuční modely pro poskytovatele správy ICT služeb (MSP) a poskytovatele internetového připojení (ISP).
Češi si nepřipouští kybernetické hrozby
Po Navrátilovi slovo převzal Jaroslav Fabián, marketingový ředitel Esetu, který prezentoval výsledky zmiňovaného průzkumu. Zajímavým zjištěním je fakt, že přes 80 % dotázaných se domnívá, že se nikdy nestali cílem kybernetického útoku.
Aktualizaci operačního systému si do počítače dle průzkumu nainstaluje bezprostředně po jejím vydání jen 41 % Čechů, u chytrých telefonů je to pak třetina. A zatímco bezpečnostní program má v počítači či notebooku 83 % uživatelů, v chytrém telefonu je to jen 45 %.
Fabián upozornil na to, že firmu překvapil nízký počet dotázaných, kteří připouští, že se stali terčem kyberútoků. Uvedlo to jen 8 % ze všech respondentů. Eset si výsledek vysvětluje tak, že uživatelé vnímají kybernetický útok rozdílným způsobem.
To, že phishing představuje reálné riziko pro Čechy dokládá zjištění, že bezmála polovině z těch, kteří přiznali zkušenost s podvodným (phishingovým) e-mailem (18 % z celkového počtu), vznikla škoda ve výši do dvou tisíc korun (43 %).
Nejčastější hrozby? Trojany, backdoory
Miroslav Dvořák, technický ředitel Esetu, se v závěru zaměřil na konkrétní útoky a jejich četnost v ČR i ve světě. Z analýzy společnosti vyplynulo, že nejčastější hrozbou útoky cílící na přihlašovací údaje a hesla uživatelů.
Několik minut věnoval prezentaci konkrétního bankovního trojana s názvem Backswap s tím, že Eset v rámci stíhání pachatelů úspěšně spolupracoval s tuzemskými bankami.
Upozornil i na rozšiřující se phishingy využívající homoglyfy, tedy takové znaky, které jsou totožné ve více znakových sadách, ale s odlišným významem.
Zdroj: Eset, Channel World