Průzkum společnosti Eset realizovaný ve spolupráci se Seznam.cz naznačuje, že téměř každý Čech nakupuje on-line, přičemž čtyři z deseti Čechů si oblíbili i čínské internetové obchody; čtvrtina pak ty ze zemí Evropské unie.
Eset uvádí, že nejméně populární jsou obchody z USA, ve kterých nakupuje jen 10 % Čechů. Popularita zahraničních e-shopů se podle společnosti sice od roku 2017 nijak výrazně nezměnila, mění se však zařízení, ze kterých nakupujeme.
„Zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst,“ komentuje výsledky Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti Eset.
Polovina lidí nakupuje přes telefon
Nejběžnějším zařízením, ze kterého Češi nakupují, zůstává dle průzkumu notebook (65 %). V dlouhodobém měřítku ale lidé čím dál častěji používají mobilní telefony. V roce 2017 objednávalo přes telefon 44 % českých uživatelů, letos je to již 48 %.
„Domníváme se že, za tímto trendem je rostoucí počet nákupních aplikací různých obchodů,“ vysvětluje Dvořák. „Telefon dnes samozřejmě počítač plně nahradí. O to důležitější je dbát na zabezpečení mobilního zařízení stejně jako zabezpečení počítače.“
Eset uvádí, že bezpečnost nákupu je při výběru e-shopu rozhodujícím kritériem pro 70 % respondentů, 47 % volí podle podmínek nákupu a 43 % nakupuje v e-shopech, se kterými mají dobrou zkušenost z minulosti. Jen 36 % vybírá podle nejnižší ceny.
Při volbě internetového obchodu zákazníci preferují hlavně předchozí dobrou zkušenost (82 %), známost značky e-shopu (72 %) a doporučení v recenzích (68 %). Necelá desetina dotázaných podle průzkumu neřeší otázku bezpečnost vůbec.
Přibývá podvodných webů
„V roce 2015 jsme evidovali 4 rizikové weby, v roce 2016 také čtyři, dnes je to přes 700. Zřejmě to funguje tak, že někdo odchytává expirující domény s historií a buduje na nich podvodné e-shopy nabízející boty či oblečení,“ říká mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Při kontrolách v listopadu 2019 odhalila České obchodní inspekce 146 pochybení, která porušovala práva spotřebitelů. Nejčastěji šlo o chybějící podmínky pro reklamaci a informace o prodejci. Uživatel by měl snadno najít IČ, název a adresu společnosti, se kterou na e-shopu uzavírá kupní smlouvu.
ČOI zároveň sleduje nový nebezpečný trend „přeprodejců“, kteří mají webové stránky vypadající jako běžný e-shop, ale až v obchodních podmínkách se spotřebitel skrytě dozví háček.
A to ten, že zákazník jen zadá platbu českému obchodníkovi, ten si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat.
Zdroj: Eset