Hlavní navigace

Ericsson: Zavádění umělé inteligence ve firmách nebrání technologie, ale lidé

19. 4. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Tatiana Shepeleva @fotolia.com
Schopnost firem zavádět nové technologie má silný kulturní prvek, ale právě ten podle průzkumů v drtivé většině způsobuje problémy v zavádění AI.

Průzkum společnosti Ericsson mezi 2 525 manažery, kteří jsou odpovědní za implementaci umělé inteligence (AI) a pokročilé analýz dat, odhalil, že očekávaná návratnost investic do AI se dostavuje jen pomalu.

Ericsson uvádí, že ačkoli dotázané firmy dosáhly různé úrovně vyspělosti AI (kategorizace na lídry, následovníky a začátečníky), mají jedno společné – všechny se při realizaci potýkaly se závažnými překážkami. Hlavním problémem však nejsou technologie, ale lidé.

Hlavní motivací podniků k zavádění nových technologií obecně je podle průzkumu zvyšování produktivity a je to také nejčastěji uváděný důvod zavádění AI nebo pokročilé analýzy dat – v průzkumu to uvedlo 62 % respondentů.

Západ je o dvě dekády pozadu

Překvapivým výsledkem podle společnosti Ericsson bylo, že asijské země jsou v tomto ohledu výrazně napřed, a západní země v roce 2020 sotva dosáhly úrovně zájmu o technologie, jaká panovala v asijských zemích o dvě desítky let dříve.

Podobný vzorec lze podle analytiků pozorovat mezi manažery v aktuálním průzkumu, kdy 78 % dotázaných v Číně zavedlo AI nebo pokročilou analýzu dat oproti pouhým 24 % ve Velké Británii. Ačkoli západní země zjevně zaostávají v zavádění AI, stále mají čas zpoždění dohnat.

Další analýzy společnosti Ericsson ukazují, že čím vyšší úrovně využití AI nebo pokročilé analýzy dat podnik dosáhne, na tím větší komplikace začne narážet. A většina z nich spočívá v lidech nebo firemní kultuře.

Palčivějším problémem je člověk a kultura

Průzkum například odhalil, že 99 % všech respondentů se u své obchodní jednotky setkalo s problémy při implementaci AI nebo pokročilé analýzy dat a 91 % narazilo na problémy ve všech třech zkoumaných kategoriích: technologie, organizace a lidé/kultura.

Celkem 87 % respondentů uvedlo, že lidské a kulturní problémy byly složitější než technické nebo organizační. Podobně 94 % v této souvislosti zavedlo více strategií zaměřených na lidský a kulturní aspekt než na jiné kategorie.

Více než dvě třetiny (69 %) manažerů odpovědných za umělou inteligenci ve svých firmách očekává neustálý příliv nových AI a analytických aplikací – takových, které podpoří procesní a organizační změny.

bitcoin_skoleni

Celých 63 % manažerů odpovědných za AI uvádí, že zaměření podniků se přesune od výroby produktů a poskytování služeb k tvorbě AI algoritmů a modelů. V takové post-transformační fázi se může podnik ustálit ve stavu, kdy jedinou konstantou budou změny na základě vyhodnocování dat.

Zdroj: Ericsson

Čtěte dále

Comguard se stává součástí portfolia MAM Private Equity Fund
Comguard se stává součástí portfolia MAM Private Equity Fund
Anketa ChannelWorldu o monitorech: Odpovídá Petr Zajíček (Dell)
Anketa ChannelWorldu o monitorech: Odpovídá Petr Zajíček (Dell)
Enehano: S chatboty či voiceboty už mají osobní zkušenost tři čtvrtiny Čechů
Enehano: S chatboty či voiceboty už mají osobní zkušenost tři čtvrtiny Čechů
Arrow Electronics jako první získal cloudový kompetenční certifikát od Broadcomu
Arrow Electronics jako první získal cloudový kompetenční certifikát od Broadcomu
ComSource: Objem DDoS útoků na české firmy dlouhodobě stagnuje
ComSource: Objem DDoS útoků na české firmy dlouhodobě stagnuje
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu
IDC: Trh zařízení pro chytrou domácnost ožívá, ale velmi pomalu