Společnost Ericsson zveřejnila prognózu své výzkumné divize ConsumerLab ohledně spotřebitelských trendů pro elektroniku v roce 2014 a přinesla souhrn deseti hlavních bodů.
Výsledky odrážejí názory a přání spotřebitelů, nikoliv výrobců a dodavatelů. Studie se účastnilo 100 000 respondentů z více než 40 zemí celého světa.
1. Aplikace mění společnost – Spotřebitelé chtějí používat aplikace napříč všemi odvětvími a vidí v nich potenciál, který změní podobu městského života. Mají zpříjemnit nakupování, stravování a volný čas, stejně jako usnadnit péči o nemocné a seniory, pohyb v dopravě a komunikaci s úřady.
2. Heslo na prstu či v oku – Nadpoloviční většina (52 %) uživatelů chytrých telefonů chce využívat biometrické otisky namísto hesla. Jen o trochu méně (48 %) má zájem o snímání duhovky. Celkem 74 % respondentů věří, že biometrické smartphony se v letošním roce stanou mainstreamem.
3. Chceme se měřit – Mobilní zařízení mají schpnosti měření tělesných údajů (krevní tlak, puls, počet kroků) a uživatelé chtějí svá data znát. Poptávka je po nositelné elektronice (náramky, prsteny) a v tomto bodě jsou spotřebitelé vcelku zajedno s výrobci. Celkem 40 % uživatelů chytrých telefonů má například zájem, aby zařízení monitorovalo jejich biologické a fyzické procesy a pohyby.
4. Pokrytí internetem jako samozřejmost – Uživatel chce dobré pokrytí internetovým signálem a naučil se, že počet čárek na telefonu již není spolehlivým ukazatelem uspokojivého připojení. Není překvapivé, že nejvíce si uživatelé stěžují na kvalitu signálu v podzemí, tedy především v metru.
5. Chytré telefony překlenují digitální propast – Zatímco v rozvinutých zemích je primární branou k internetu notebook, v rozvojových zemích (studie zkoumala Indii a Indonésii), je většina připojení a uskutečňována přes chytrý telefon. Prodej levných modelů těchto zařízení boří digitální bariéry.
6. Výhody přebíjejí obavy – Většina (56 %) uživatelů internetu je znepokojena ohledně bezpečnosti svého soukromí, ale jen pro 4 % z nich je to důvod, proč do budoucna internet používat méně. Nicméně, 93 % uživatelů používá nebo hodlá předcházet problémům opatrnějším úváděním osobních údajů.
7. Jsme vděční za tipy na videa – S roustoucí nabídkou multimediálního obsahu jsou uživatelé méně samostatní ve výběru a nechávají si poradit od svého okolí. 38 % respondentů sleduje videoklipy doporučené svými kamarády a známými a 22 % dává svému okolí vlastní tipy.
8. Dohlédnout na svá data – Uživatelé chtějí mít dohled na tím, jak čerpají své datové limity a jaká je kvalita přenostu. Celkem 48 % spotřebitelů používá aplikace měřící spotřebu dat, 37 % pak aplikace měřící rychlost datového toku.
9. Chceme měřit i své okolí – Uživatelé vidí budoucnost v senzorech a 60 % z nich věří, že do roku 2016 budou čidla obsažena všude – od zdravotnictví, přes veřejnou dopravu, auta, domovy i naše pracoviště. Na druhou stranu přetrvávají jisté obavy ze soukromí.
10. Spustit doma, dokoukat jinde – Spotřebitelé chtějí, aby si všechna jejich zařízení vyměňovala informace o streamovaném obsahu. V principu to má vypadat tak, že když si uživatel pustí doma notebooku video a v jenom místě ho přeruší, pustí mu ho cestou do práce jeho od stejného bodu.
Celá studie je dostupná zde v angličtině.
Zdroj: Ericsson