Hlavní navigace

Enehano: ChatGPT si vyzkoušela už více než třetina Čechů, pomáhá jim i v práci

5. 9. 2024
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Češi se podle průzkumu využití umělé inteligence v práci a priori nebrání, často je ale brzdí zanedbané technologické podhoubí ve firmách.

Společnost Enenaho na základě průzkumu na českém trhu zjistila, že od spuštění ChatGPT tento chatbot s umělou inteligenci vyzkoušelo 36 % Čechů, takřka dvě třetiny dotázaných jej alespoň znají.

Populární je hlavně mezi mladými, kde jej aktivně využívá nadpoloviční většina lidí, často i jako pomocníka v práci. Z průzkumu vyplynulo, že 25 % Čechů ve věku od 18 do 65 let služby ChatGPT využívá aktivně. Ve věku do 26 let je to dokonce 52 % Čechů.

„Čísla nastupující generace poměrně jasně ukazují, kde je budoucnost. Nejde přitom jen o nějaké nahodilé zkoušení možností umělé inteligence, více než čtvrtina mladých využívá ChatGPT pravidelně, prakticky každý týden, nemálo z nich dokonce na denní bázi,“ říká k výsledkům Michal Peška, spoluzakladatel společnosti Enehano.  

Jako juniorní kolega

To podle Enehana potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých právě nejmladší generace využívá inteligentního chatbota ve stylu ChatGPT nejčastěji jako pomocníka i v práci. Z lidí, kteří mají o ChatGPT alespoň nějaké povědomí, již dnes pomáhá pětině mladých. Dalších 33 % z nich si myslí, že by jim takový inteligentní chatbot v práci pomohl.

Možností, jak může být už dnes generativní AI v rámci zaměstnání ku prospěchu, je napříč profesemi mnoho. V řadě případů se dá její pomoc připodobnit k pomoci juniorního kolegy, kterého má člověk vždy po ruce a může mu zadat tvorbu textů nebo obrázků, vyhledání informací nebo přípravu návrhů a nápadů.   

„Systematičtější a zároveň praktické využití umělé inteligence ve firmách a organizacích však zatím spíše pokulhává. Právě schopnost přetavit možnosti generativní AI do fungujících a přínosných nástrojů či řešení je hlavní výzvou, na kterou se nyní soustředíme,“ říká Martin Franc, CEO startupu Rossie.AI.

Graf – Češi a ChatGPT

Zdroj: Enehano

Mezi takové AI nástroje může patřit monitoring hovorů, kdy umělá inteligence vytvoří souhrn hovoru, identifikuje z něj vyplývající úkoly a zadá je. Nebo ohodnotí operátora a předá mu zpětnou vazbu. Dále například zpracování e-mailů, když AI dokáže klasifikovat mailové zprávy, připravit pro příjemce souhrn sdělení e-mailů a vytvořit na jeho základě úkoly. 

Obavy Čechů jsou nízké

Důležitým zjištěním průzkumu je fakt, že Češi se využití umělé inteligence v práci a priori nebrání. Jen 7 % lidí se nechalo slyšet, že využití inteligentního chatbota ve stylu ChatGPT by v jejich práci sice dávalo smysl a bylo možné, ale oni sami nechtějí. Poměrně otevřený přístup potvrzují i další výsledky průzkumu, podle kterých jen 2 % Čechů mají z ChatGPT obavy.

Otevřený přístup k umělé inteligenci je důležitý a brzy bude klíčový. Už známým faktem totiž je, že lidi v práci nenahradí ani tak sama umělá inteligence, jako spíš ti, kdo dokážou s umělou inteligencí pracovat a efektivně ji využívat,“ popisuje Michal Peška.

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Zásadnější problémy většího a rychlejšího rozšíření nástrojů umělé inteligence ve firmách a organizacích podle odborníků leží jinde. 16 % Čechů v průzkumu tvrdí, že využití inteligentního chatbota v jejich práci zkrátka není možné kvůli její povaze. Dalších 25 % ale uvádí, že to v jejich práci není možné z jiného důvodu.

Tím důvodem je často zanedbané technologické podhoubí ve firmách. „Špatná kvalita dat je podle našich šetření jedním ze tří nejčastějších problémů, se kterým se firmy aktuálně potýkají. A vzhledem k tomu, že množství dat exponenciálně roste, zvětšuje se i závažnost nahromaděného nepořádku, přes který je nemyslitelné AI nástroje typu inteligentního chatbota efektivně nasadit,“ říká Michal Peška.  

MMF24

Dalším důvodem jsou pak obavy firem a organizací ze zneužití osobních údajů, ale třeba i z úniku citlivých obchodních informací. Některé komerční společnosti i státní organizace proto v minulosti svým zaměstnancům omezily nebo vysloveně zakázaly používání nástrojů, jako jsou ChatGPT, Google Gemini, Midjourney či GitHub Copilot.

Zdroj: Enehano

Čtěte dále

IDC: Svět investuje do AI, výdaje v roce 2028 překonají 630 miliard dolarů
IDC: Svět investuje do AI, výdaje v roce 2028 překonají 630 miliard dolarů
TD Synnex rozšiřuje nabídku pro ukládání a zálohování, uzavřel kontrakt s Object First
TD Synnex rozšiřuje nabídku pro ukládání a zálohování, uzavřel kontrakt s Object First
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
Ceny ChannelWorld Awards 2023 byly rozdány, AT Computers slaví double
Ceny ChannelWorld Awards 2023 byly rozdány, AT Computers slaví double
Sophos: Počet ransomwarových útoků na maloobchod se snížil, zotavení je ale dražší
Sophos: Počet ransomwarových útoků na maloobchod se snížil, zotavení je ale dražší
Arrow spojuje síly se Scality, rozšíří distribuci odolných úložných řešení
Arrow spojuje síly se Scality, rozšíří distribuci odolných úložných řešení