Intervence ČNB a klesající hodnota koruny přivedly spotřebitele do obchodů. Zatímco loni hlásili prodejci největší obraty až těsně před Vánoci, letos se tržby zvedly podstatně dříve.
Společnost CZC.cz hlásí v 46. a 47. týdnu meziroční nárůst obratu o 75 % resp. 93 %. Jen těchto čtrnáct dní utržila 194 milionů korun.
Kamil Demuth, marketingový ředitel společnosti, v tiskové zprávě uvedl, že zákazníci kupovali především tablety, notebooky a telefony, ovšem téměř dvojnásobně vzrostl zájem i o konzole nebo některé počítačové komponenty.
O vlivu intervencí ČNB v CZC.cz nepochybují. Obchodní ředitel Tomáš Pilský uvedl, že oslabení koruny okamžitě zvýšilo ceny u distributorů. Zákazníci se snaží zakoupit zboží za staré ceny, dokud je k dispozici.
Alza má Vánoce o měsíc dřív
Stejně to vidí i Alza.cz. Ta za uplynulých deset dní zaznamenala meziroční nárůst obratu o rovných 100 % a i zde byl velký vzrůst zájmu o tablety, ultrabooky a telefony, stejně jako o malé domácí spotřebiče. Přestože Alza zvýšený zájem částečně přisuzuje i své současné kampani, ani zde se o vlivu bankovní intervence nepochybuje.
„Na intervenci ČNB a bleskové navýšení zájmu zákazníků jsme museli reagovat doplněním zásob vykoupením většiny zboží, které bylo v dané chvíli v distribuci a u výrobců dostupné,“ uvedl v tiskové zprávě Alza.cz Oldřich Kurz.
O vlivu tohoto jevu na celkové předvánoční výsledky prodejců si pochopitelně budeme muset počkat. Faktem však zůstává, že na české trhu je v současnosti po elektronice nezvykle velká poptávka.
Zdroj: Alza.cz, CZC.cz