E-shopy vs. kamenné prodejny a jejich zahraniční konkurence

30. 3. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Inveo
Je lepší zaměřit se na byznys v kamenném obchodě, či v internetovém? Jak se vypořádat s cenotvorbou a kdo se má bát zahraniční konkurence?

* Názory autora se nemusí slučovat s postojem redakce, v textu může preferovat zájmy jiných společností.

V loňském roce jsme byli svědky prolnutí dvou světů kamenného a elektronického byznysu. Kamenné obchody stále více myslí na obchodování na internetu. Internetové naopak vytváří síť svých poboček po celé České republice, anebo alespoň budují výdejní místa, na kterých participují s nějakým partnerem, a dělí se tak o náklady. I letos budeme přihlížet další kultivaci tohoto trhu.

Především internetoví hráči se pak ptají, co udělá s tuzemským trhem e-commerce vstup Amazonu. Této společnosti se daří, reaguje na rostoucí poptávku napříč celou Evropou a nová centra v tuzemsku jí zajistí dodržení závazku dodávek zboží pro evropské zákazníky.

Trh ale není nafukovací. V Česku tak očekávám, že v některých odvětvích si tento americký internetový obchod svými aktivitami ukousne část trhu a na svoji stranu si více přimkne existující zákazníky. Půjde tedy o konkurenci, se kterou se musí počítat. Logicky však nejvíce zasáhne velké hráče na trhu typu Mall.cz, Alza.cz, Datart, ElectroWorld apod.

V menších městech podstatné změny nepředpokládám. Zde provozovatelé prodejen s výpočetní a telekomunikační technikou a případně spotřební elektronikou mají vybudovanou svou zákaznickou klientelu a té dokáží dodat zboží za zajímavé ceny, na které se retailisté ani e-tailisté už z principu nechtějí dostat.

Čínská konkurence v e-commerce v podobě Aliexpress, DHGate či Alibaba je pak pro koncové zákazníky jistě zajímavá cenou, nikoliv však kvalitou. Pokud si například započítáte možné problémy s výrobkem a následné řešení reklamace, pak jednoznačně vyhrávají tuzemské obchody. Nakupování v Číně své zákazníky mít bude, ale nepředpokládám, že spotřebitelé tuto formu v současné podobě budou využívat ve velkém měřítku.

Ošemetnou otázkou pro lokální prodejce pak zůstává cenotvorba pro e-shop a kamennou prodejnu. Záleží jak na druhu prodávané komodity, tak i na tom, jaké nájemné obchodník musí platit. Navíc, pokud si pronajímatel obchodu všimne, že nájemci se daří, snaží se na něm vydělat – zdraží mu nájemné. To nájemce musí kompenzovat zvýšením cen a přestává být konkurenceschopný, a to nejen vůči ostatním, ale také svým obchodním aktivitám na internetu.

Například u elektroniky, výpočetní a telekomunikační techniky je cenotvorba skutečně složitá, protože v tomto segmentu trhu jsou nízké marže. Je zapotřebí situaci řádně analyzovat a zjistit, zda se kvůli zisku několika tisícikorun ročně navíc kamenná prodejna vyplatí.

bitcoin_skoleni

Pokud se podíváme na to, že stále hodně lidí jde do kamenného obchodu takzvaně „na kukačku“, aby si potom doma anebo pomocí telefonu přímo v prodejně srovnali ceny, je zapotřebí se specializovat. Tím mám na mysli vyškolený personál s nízkou fluktuací a především možnost nabídnout něco navíc, což v e-shopu jednoduše nejde. Zkuste na internetu zákazníkovi nabídnout službu konfigurace NAS či routeru.

Autor je jednatel společnosti Inveo, specialisty v prodeji na internetu s více než desetiletou působností na českém online trhu.

Čtěte dále

Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Chytré zvonky Tapo: Moderní strážci vašeho domova
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Datart: Gamingu kralují konzole, před PC je upřednostňují dvě třetiny kupujících
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %
IDC: Silný podzimní vzestup tabletů, dodávky vyrostly o 20 %