Společnost Karsa Technologies zveřejnila výsledky měření Karsa Monitor z období mezi 1. 10. 2015 a 4. 1. 2016. Monitoringem prošlo 137 kategorií ve více než 120 e-shopech, přičemž hlavním cílem analýzy bylo zmapovat slevy v povánočních výprodejích.
Karsa poukazuje na to, že řada e-shopů navzdory marketingovým proklamacím nasazovala slevy jen na malý úsek nabídky a navíc docházelo i k využívání taktiky opakované slevy, kdy je cena zboží napřed navýšena a následně „zlevněna“ na původní hodnotu.
E-shopy Eleshop.cz nebo Obchody-plus.cz takto podle analýzy naložily s celou pětinou celého sortimentu. Obchod Okay.cz naopak skutečně zlevnil 38 % svého zboží, což je v kontextu e-shopů sledovaných studií unikátní.
Tabulka 1 – Cenová politika vybraných internetových obchodů
E-shop |
Průměrná sleva / podíl zlevněného zboží * |
podíl opakovaně zlevněného zboží ** |
Obchody-plus.cz |
28,4 % / 1 % |
19 % |
Eleshop.cz |
19,3 % / 21 % |
21 % |
Euronics.cz |
18,1 % / 4 % |
1 % |
Electroworld.cz |
17,5 % / 13 % |
3 % |
Datart.cz |
16,8 % / 11 % |
6 % |
Alza.cz |
13,7 % / 8 % |
3 % |
Kasa.cz |
12,9 % / 13 % |
7 % |
Mall.cz |
12,6 % / 9 % |
6 % |
CZC.cz |
12,3 % / 5 % |
5 % |
Okay.cz |
10,1 % / 38 % |
5 % |
TSbohemia.cz |
9,9 % / 4 % |
3 % |
* průměrná sleva – průměrná sleva všech zlevněných produktů
** opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
Zdroj: Karsa Technologies
Obchody po Vánocích nejčastěji zlevňovaly o 5 až 10 %. Slevy vyšší než 10 % byly méně časté a zboží zlevněné o více jak 20 % se ve sledovaných e-shopech téměř nevyskytovalo.
Pokud jde o jednotlivé produktové kategorie, nejvyšší průměrnou slevu vykázalo nádobí (21,3 %), kuchyňské spotřebiče (15,9 %), parfémy (13,3 %) a mobilní telefony (12,9 %). U počítačů, monitorů, notebooků nebo tabletů slevy tak výrazné nebyly.
Tabulka 2 – Procentuální poměr zlevněného sortimentu
E-shop |
Sleva o více než |
Sleva o více než |
Sleva o více než |
Sleva o více než |
Okay.cz |
38 % |
15 % |
0 % |
0 % |
Electroworld.cz |
13 % |
9 % |
3 % |
1 % |
Mall.cz |
9 % |
5 % |
1 % |
0 % |
Parfemy.cz |
8 % |
4 % |
0 % |
0 % |
Euronics.cz |
4 % |
4 % |
1 % |
0 % |
Zdroj: Karsa Technologies
Tabulka 3 – Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích
Kategorie |
Průměrná sleva / podíl zlevněného zboží |
podíl opakovaně zlevněného zboží |
Nádobí |
21,3 % / 10 % |
4 % |
Kuchyňské spotřebiče |
15,9 % / 5 % |
3 % |
Parfémy |
13,3 % / 6 % |
6 % |
Mobilní telefony |
12,9 % / 16 % |
6 % |
Foto |
11,0 % / 12 % |
7 % |
Notebooky a tablety |
10,3 % / 7 % |
5 % |
Digitální kamery |
10,3 % / 8 % |
1 % |
Monitory |
9,5 % / 4 % |
3 % |
Desktopy |
9,0 % / 7 % |
4 % |
Zdroj: Karsa Technologies
V oblasti mobilních telefonů, které představují oblíbený vánoční dárek, docházelo jak ke skutečným, tak k opakovaným slevám. K nejvyššímu zkutečném zlevnění podle Karsy došlo u modelů Samsung Galaxy S6 Edge, Sony Xperia Z3+ nebo iPhone 6 Plus. Falešná opakovaná sleva se naopak nejčastěji objevila u modelů Lenovo Vibe X2 nebo A7000.
Tabulka 4 - Telefony s nejvyššími slevami a „slevami“
Telefony s nejvyšší opravdovou slevou |
Telefony s nejvyšší opakovanou slevou |
Samsung Galaxy S6 Edge |
Lenovo Vibe X2 |
Sony Xperia Z3+ |
Lenovo A7000 |
iPhone 6 Plus |
Acer Liquid Z520 |
Lenovo A2010 |
Samsung Galaxy S5 Mini |
Samsung Galaxy Note 4 |
Samsung Galaxy A3 |
Zdroj: Karsa Technologies