Společnost Acomware zveřejnila závěry svého průzkumu, ve kterém zjišťovala plány a očekávání českých e-shopů spojené s rokem 2016. Studie ukazuje, že loňský rekordní rok české e-commerce se pozitivně odrazil náladě tuzemských e-shopů. Jejich majitelé očekávají v roce 2016 další růst tržeb a chtějí dosahovat i větších zisků.
„Podle našeho výzkumu se téměř 78 % e-shopů podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze 10 % prodejců,“ uvedl Jan Penkala, CEO společnosti Acomware.
Ohledně letošního roku jsou e-shopy ještě optimističtější – celkem 84 % dotázaných e-shopů očekává růst obratu o minimálně 10 %. Poklesu tržeb se bojí pouze 2 % respondentů.Pozitivní stav trhu se projevuje také v otázce cílů, které si prodejci na letošek stanovili.
„Podobně jako každý rok je hlavním cílem obchodníků zvýšit obrat. Zajímavé ale je, že e-shopy se vůbec poprvé výrazněji zaměří též na zisk. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se ke stejnému cíli hlásilo o polovinu e-shopů méně,“ uvedl Jan Penkala.
Z výsledků výzkumu dále vyplývá, že e-shopy ani přes větší důraz na svou ziskovost neplánují omezit investice do rozvoje. Více investovat plánuje 72 % obchodníků, což je o 5 % více než v loni. Tyto finanční prostředky přitom plánují utratit zejména za marketing, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (lepší dostupnost, popisy, fotografie, video apod.).
Hlavní závěry výzkumu Jak vidí e-shopy rok 2016 jsou následující:
-
77 % e-shopů loni zaznamenalo zvýšení tržeb. Pokles se týkal pouze 10 % z nich. Pokud jde o podíl mobilních zařízení na obratu, u dvou třetin e-shopů nepřesahuje 10 %. Pouze pro 10 % obchodníků znamenají mobilní zařízení tržby nad 20 %.
-
V roce 2016 očekává růst obratu 84 % e-shopů, pokles pouhá 2 %. Zbylých 14 % předpokládá, že jejich tržby budou stagnovat.
-
Pokud jde o další cíle vedle růstu obratu, 31 % e-shopů se bude letos snažit maximalizovat svůj zisk. Před rokem to bylo pouze 16 %. Pro 47 % e-shopů bude letos zásadní vylepšit své zákaznické služby, o procento méně chce zlepšit rovněž své marketingové aktivity.
-
72 % e-shopů plánuje letos zvýšit investice do rozvoje o 10 % a více. Nejvíce hodlají jejich provozovatelé investovat do marketingu, technologie nebo zkvalitnění své stávající nabídky zboží (jeho lepší dostupnost, popisy, fotografie či video).
-
Pokud jde o marketingové investice, v roce 2015 směřovaly e-shopy nejvíce finančních prostředků do PPC reklamy a remarketingu, dále do zbožových srovnávačů, sociálních sítí, SEO a e-mailové komunikace. Prioritou pro rok 2016 bude znovu PPC, poroste ale význam SEO nebo e-mailingu.
Infografika – Jak vidí e-shopy rok 2016
Průzkum byl realizován mezi 212 českými e-shopy pomocí on-line dotazníků v období od 6. do 24. ledna.
Zdroj: Acomware