Vyhledávač zboží a srovnávač cen Heureka.cz odhaduje, že letos obrat českých e-shopů vzroste na 51,2 miliardy korun, a uskuteční se více než 26,1 milionů objednávek.
Letošní obrat e-shopů tak podle serveru Heureka.cz má být rekordní. Meziročně by se měl zvednout o více než 15 %. Loňský obrat českých internetových obchodů činil 44,3 miliardy korun.
Počet objednávek sice stoupá, ale zároveň klesá průměrná cena jednoho nákupu. Ještě v roce 2010 přesahovala 3000 Kč. Letos by měla činit jen 1 962 Kč.
„Zákazníci se na internetu naučili nakupovat i zboží nižší hodnoty, které dříve nakupovali prakticky pouze v kamenných obchodech. Frekvence nákupů na internetu se tak zvýšila, což dokládá i nárůst počtu realizovaných objednávek,“ uvedl ve zprávě pro média Kamil Demuth ze serveru Heureka.cz.
Podle něj zákazníci realizují nákupy s menší cenou i díky možnosti vyzvednout si zdarma zboží osobně v kamenné provozovně internetového obchodu. Zákazník tedy nemusí realizovat velký nákup, aby se mu vyplatilo zaplatit za dopravu.
„Podíl osobních odběrů napříč celým trhem činí 22 %. U vítězných obchodů v soutěži ShopRoku 2012, kde většina obchodů osobní odběr skutečně nabízí, činí podíl osobních odběrů v průměru 44 % a tento podíl stále roste,“ uvedl dále Kamil Demuth.
Ne všem e-shopům se ovšem tato praxe líbí. Například nákupní galerie Mall.cz letos v září zavedla hodně diskutovaný poplatek za osobní odběr zboží, jehož cena nepřesahuje 1 500 Kč. Podle provozovatele e-shopu, zjednodušeně řečeno, prý není možné držet internetové ceny a fungovat jako de facto kamenný obchod, když si údajně až polovina zákazníků chodí pro zboží osobně do kamenné provozovny.
Mezi dopravci vede Česká pošta, následuje PPL
Nejčastějším dopravcem zboží v e-shopu zůstává i letos Česká pošta. Jejích služeb pro doručení zboží využívá 54 % nakupujích, tvrdí Heureka.cz Na druhém místě je společnost PPL (29 %) a třetí příčku obsazuje společnost DPD (7 %).
Dlužno dodat, že statistiku zkresluje skutečnost, že mnohé e-shopy nabízejí zaslání zboží jen prostřednictvím České pošty, takže jejich zákazníci si nemohou vybrat dopravce podle svých preferencí. Přitom v různých průzkumech bylo již opakovaně zjištěno, že právě rozšíření možností přepravy zboží bývá jedním z nejčastějších námětů zákazníků na zlepšení služeb e-shopu.
E-shopy se stále častěji navštěvují z mobilních zařízení
Velmi vysokým tempem podle serveru Heureka.cz rostou přístupy na stránky e-shopů z mobilních zařízení. „Začátkem roku 2011 činily přístupy přes mobilní zařízení méně než 1 %. V současné době tento podíl překročil hranici 5 % a nadále roste. V mobilním nakupování vidíme obrovský potenciál a je nejvyšší čas, aby české internetové obchody pracovaly na lepších mobilních verzích svých obchodů,“ myslí si Kamil Demuth.
Heureka.cz s výše uvedenými čísly přišla na základě vlastní analýzy agregovaných dat z českých internetových obchodů.
Obrázek: Infografika E-commerce 2012
Zdroj: Heureka.cz
Zdroj: Heureka.cz