Příkladem takového serveru je v loňském roce spuštěný projekt Krámky.cz. Prodejci se zde setkávají napříč celým spektrem komodit od IT techniky až po oblečení. Krámky přitom nabízí firmám a jednotlivcům, kteří uvažují o zahájení prodeje na webu, funkční řešení bez nutnosti stavět a provozovat vlastní internetový obchod.
„Ušetřit tak můžete významné náklady, které se zprovozněním samostatného e-shopu bezprostředně souvisí. Navíc nemusíte strávit množství času marketingem a snahou prosadit svůj obchod v zástupu stále širší internetové konkurence, obchodní platforma to do velké míry udělá za vás,“ vypočítává pro ChannelWorld výhody provozovatel portálu Kamil Gric.
Nevýhodou takového řešení je samozřejmě to, že internetový obchod nevlastníte a nemůžete zasahovat do jeho vývoje. Výrazně omezené jsou i možnosti nástrojů, které můžete získat například pronájmem B2C e-shopů od distributorů. Nejde tedy o řešení, na kterém byste postavili další Alzu.cz, ale spíše o možnost doplňkového prodeje, způsob jak se zbavit „ležáků“ ze skaldu, nebo cestu k seznámení se s prodejem na internetu.
Jak vybudovat e-shop?
Vlastní krámek je k dispozici během pěti minut od registrace na doméně třetího řádu; obsahuje přitom pouze prodejcem vložené zboží, čímž se Krámky.cz liší od běžných bazarů či inzertních serverů, kde jsou inzeráty doplněny nabídkou dalších inzerentů. Vytvořený obchod je zde naopak možné propagovat kdekoliv na internetu; mimo jiné disponuje vlastním XML výstupem pro zařazení do srovnávačů cen, které jsou dnes v řadě případů zdrojem až 50 % obratu běžných e-shopů.
„Zboží, které prodejce do svého obchodu vloží, je nabízeno také v centrálním katalogu pod doménou www.kramky.cz, jež denně navštíví několik tisíc nakupujících. Aktivní prodejci toto místo využívají jako výrazný zdroj objednávek; server jim navíc umožňuje za několik korun své zboží zvýraznit a snadněji tak oslovit návštěvníky katalogu. K dispozici je také řada služeb, jako optimalizace obchodu, jeho registrace do katalogů nebo srovnávačů. Cílem je uspořit prodejci čas a energii, aby se mohl soustředit výhradně na prodej svého zboží,“ pokračuje s výčtem podpory Kamil Gric.
V současné době sdružují Krámky.cz přes 300 prodejců z řad firem i jednotlivců a jejich počet dále roste. Prodejci přitom volí ze dvou typů internetového obchodu: verze zdarma umožní vložit až sto kusů zboží bez jakéhokoliv omezení a její funkčnost je dostačující pro každého, kdo by rád začal prodávat na internetu. Placená verze za 199 Kč obsahuje řadu pokročilých funkcí, jako jsou rozsáhlejší možnost třídění zboží, automatické vystavení faktury ke každé objednávce, pokročilé statistiky nebo bonusové kredity pro zvýraznění vloženého zboží v centrálním katalogu. V současnosti se prostřednictvím Krámků prodá každý měsíc zboží v hodnotě přesahující 0,5 milionů korun.
Další informace můžete najít přímo na stránkách kramky.cz.