Data nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci ukazují, že meziroční obrat e-shopů v roce 2021 vyrostl o 14 % na celkových 223 miliard korun. Analytici přitom vývoj v průběhu roku přirovnávají k horské dráze.
„Meziročně nejsilnější byl první kvartál roku 2021, protože srovnáváme letošní ‘zavřené’ a ještě otevřené Česko před první vlnou. Většina e-shopů rostla v 1. kvartálu v desítkách procent, výjimkou nebyly ani růsty nad hranicí 100 %,“ popisuje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.
Naopak ve třetím kvartálu došlo k růstu již jen v řádu několika jednotek procent, a konec roku podle Bravermana znamenal dokonce meziroční pokles. Důvodem je meziroční srovnání se silným posledním čtvrtletím 2020, kdy byly uzavřené kamenné obchody.
„Oproti tomu tato vánoční sezóna byla jiná, po celou dobu byly otevřené kamenné prodejny, řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem, rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách lidí v onlinu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce,“ upřesňuje Braveman.
Tabulka 1: Obrat české e-commerce v roce 2021 (v miliardách korun)
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
135 |
155 |
195 |
223 |
17 % |
15 % |
26 % |
14 % |
Zdroj: Heureka a APEK
Bílá elektronika meziročně poklesla
Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška uvádí, že rok byl z pohledu meziročních srovnání zcela výjimečný. Do prodejů opět významně vstupovala covidová situace a související opatření, která z pohledu on-line prodejů ovlivnila pozitivně především úvodní část roku.
„Po předloňském skokovém růstu považujeme v každém případě dosažené výsledky české e-commerce za další velký úspěch. Poprvé se podařilo prolomit magickou hranici dvou set miliard korun obratů za prodané zboží a s meziročním růstem 14 % můžeme být spokojeni,“ dodává.
Heureka dále informuje, že pandemie významně změnila chování lidí, a to i během nakupování na internetu. Mírný pokles o 3 % zaznamenala kategorie bílé elektroniky, protože tu měla podle Bravermana řada zákazníků zakoupenou už během první vlny v roce 2020.
Počet e-shopů během druhého „pandemického“ roku vzrostl o 3 %, celkem jich je na českém trhu 50 985. „Vedle nových e-shopů jich v roce 2021 mnoho také zaniklo. Jednalo se především o ty, které se chtěly svézt na vlně covidu a využít toho, že se do online prostoru přesunuli i méně zkušení zákazníci,“ říká Braverman.
Ustálila se platba online kartou i dobírka
Významné změny nenastaly ani na poli nejvyužívanějších platebních metod. Předminulý rok se vlivem krátkodobých opatření museli lidé naučit důvěřovat platbám kartou. U některých zákazníků nedůvěra ale přetrvala, a tak se podíl platebních metod vrátil na podobná čísla jako před pandemií.
„Dobírku tak, stejně jako platbu na výdejních místech využívá necelá třetina zákazníků, hned vzápětí na třetím místě je to platba kartou s 27 %,“ upřesňuje Braverman.
Tabulka 2: Podíl platebních metod v českých e-shopech v roce 2021
Platební metoda |
Podíl |
Dobírka |
29 % |
Platba kartou online |
27 % |
Platba bankovním převodem |
8 % |
Platební tlačítko |
3 % |
Paypal, splátky a jiné |
4 % |
Platba při převzetí |
29 % |
Zdroj: Heureka.cz
Rok 2022: Krize v dodavatelsko-odběratelských řetězcích
Jednou z možných překážek následujícího roku bude podle šéfa Heureka Group nastávající krize v dodavatelsko-odběratelském řetězci. Část e-shopů bude vlivem růstu výdajů v online prostoru bojovat o přežití.
„Na druhou stranu, e-shopy s unikátním sortimentem a ti, které krize dodavatelů nezasáhne, se budou naopak porozhlížet po tom, jak vyrazit do zahraničí. Po Slovensku a Maďarsku to budou další země střední a východní Evropy jako jsou Rumunsko nebo Slovinsko,“ říká Braverman.
Nezastavitelným trendem je podle něj také rostoucí popularita marketplaců, která podle Bravermana významně vzroste, a to jak ze strany zákazníků, tak přizpůsobování prodejců.
Zdroj: Heureka Group, APEK