Řetězec Electro World vydal tiskovou zprávu, v níž na základě údajů od společnosti GfK, Českého statistického úřadu a portálu Heureka.cz konstatuje, že Češi jsou v rámci šestnácti sledovaných zemí (viz níže), lídry v nákupech spotřební elektroniky přes internet. Celkem 39 % prodejů tohoto zboží u nás bylo provedeno on-line.
Obliba e-shopů roste pomalu, ale jistě
Jedním z důvodů vysokého podílu nákupů v e-shopech je podle zprávy i fakt, že počet českých domácností připojených k internetu se za posledních šest let více než zdvojnásobil, a to ze 1,4 milionů v roce 2007 na 2,9 milionů v roce 2013. Jen za loňský rok utratili Češi v e-shopech zhruba 58 miliard korun.
Přestože 82 % Evropanů stále upřednostňuje osobní nákup spotřební elektroniky oproti 18 % těch, kteří raději nakupují on-line, existuje zde rostoucí trend obliby e-shopů.
Od roku 2010 se ve sledovaných zemích zvýšil o 6 procent. Češi vedou žebříček před Brity (26 % nákupů on-line) a Slováky (25 %).
Rychleji a za nižší cenu
Počet nakupujících on-line vyrostl v ČR meziročně o více než 300 tisíc na 3 miliony osob. Velké oblibě se těší zejména u mladších a vzdělanějších Čechů, ale třeba také ve skupině žen na rodičovské dovolené.
Mezi nejčastěji uváděné výhody nákupů zboží přes internet patří zejména pohodlí, šetření času a často nižší ceny oproti kamenným prodejnám.
Z pohledu zboží se mezi nejprodávanější řadí produkty spadající do segmentu IT a Foto (shodně 25 %). Více než 80 % Čechů však stále preferuje kamenné prodejny, jdou-li si koupit bílou elektroniku (lednice, pračky apod.), popřípadě kuchyňské roboty, mopy nebo vysavače.
Sledovanými zeměmi byly Rakousko, Belgie, Švýcarsko, ČR, Německo, Španělsko, Francie, Velká Británie, Maďarsko, Itálie, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko a Ukrajina
Zdroj: Electro World