Ačkoli počet majitelů chytrých hodinek neustále roste, existuje reálné riziko, že budou jen výstřelkem letošní sezóny. Do marketingových kampaní pro tento nový komunikační nástroj se tak zatím nikdo příliš nežene.
Abychom budoucnosti chytrých hodinek přišli na kloub, rozhodli jsme se v Kentico Software udělat průzkum. Tisíce uživatelů internetu ve věku nad 18 let ze tří různých kontinentů jsme se zeptali na to, jaký je jejich zájem a názor na chytré hodinky.
A jaký byl výsledek?
Průzkum odhalil, že zatímco v USA je zájem o hodinky vysoký (skoro 60 % z dotázaných si je chce koupit, 36 % pak do dvou let), Evropa je mnohem více konzervativní. Po hodinkách touží například pouhá necelá třetina Britů. Vliv na to může mít fakt, že je v USA mnohem více lidí, kteří chytré hodinky už vlastní.
44 % dotázaných Američanů (oproti 22 % Evropanů) má svém okolí totiž někoho, kdo se jimi pyšní. Touha nezůstat oproti svým kolegům a známým pozadu může být hlavně u technologicky zaměřených zákazníků silná.
Co ale zákazníky od nákupu hodinek odrazuje, je cena. Za hlavní překážku ji označilo 75 % Američanů a 60 % Evropanů. Větší část z nich pak nevidí dostatek důvodů, proč by si měli chytré hodinky vlastně pořídit. Tento názor měla třetina respondentů z USA a 44 % Evropanů.
Vzhledem k tomu, že je vývoj aplikací pro hodinky stále ještě v plenkách, můžeme očekávat, že se bude tento postoj postupem času měnit. Před vývojáři ale stojí velká výzva, jak pro miniaturní obrazovku najít nová využití.
Byl by ale nesmysl tvrdit, že chytré hodinky nemají řadu užitečných funkcí už teď. 46 % Evropanů vidí jako výhodu možnost odeslání e-mailu nebo SMS bez potřeby vytáhnout mobil z kapsy, 37 % z nich pak oceňuje GPS navigaci.
Za další oblíbené vlastnosti pak dotázaní označili možnost telefonických a video hovorů (32 %), bezpečnostní monitorování starších lidí, dětí a zvířat (27 %), upozornění na zprávy a novinky z banky nebo ze sociálních sítí (24 %) a sledování svých pohybových aktivit (21 %).
Proč by to mělo zajímat digitální marketéry?
V prvé řadě chytré hodinky představují další nástroj a komunikační kanál, kterým mohou oslovovat své zákazníky. A pokud to budou dělat chytře, může být tento způsob komunikace velmi efektivní.
Marketéři by si měli uvědomit především dva hlavní aspekty. Jednak jsou hodinky součástí oblečení člověka a tím pádem jsou také více integrovány do identity každého z nás - podobně jako jakýkoli jiný módní doplněk.
A za druhé, hodinky jako takové považujeme zcela automaticky za předmět, který by nám měl sdělovat informace. Minimálně o tom, kolik je hodin. To z nich dělá ideální kanál pro přijímání informací. Pro člověka je to mnohem přirozenější a pohodlnější, než získávat informace přes mobil, který je potřeba nejdříve vytáhnout z kapsy nebo kabelky.
Stručně a jasně – chytré hodinky jsou ideálním kanálem pro komunikaci marketingového obsahu. Výzvou ale zůstává naučit se ho využívat a komunikovat efektivně. K tomu budete potřebovat kvalitní systém na správu a distribuci obsahu. Co by měl splňovat, se dozvíte v reportu z našeho průzkumu.
Nabídka na míru až na zápěstí zákazníka
Chytré hodinky jsou pro marketéry velmi slibným nástrojem pro doručování personalizovaných nabídek a zpráv na základě místa, kde se zákazník právě nachází. Přilákat do svého obchodu člověka, který se právě nachází v jeho blízkosti, pomocí cíleného sdělení je samozřejmě sen každého prodejce.
Otázkou ale je, na kolik bude zákazník podobné aktivity považovat za spam nebo dokonce vniknutí do svého soukromí. Průzkum ukázal, že v této otázce jsou citliví obzvlášť Britové. 52 % z nich by reklamy nejraději zcela zablokovalo. V USA podobně uvažuje jen 29 % dotázaných. A v tom je zakopané jádro pudla. Jak v tomto ohledu majitele chytrých hodinek přechytračit?
Tím se dostáváme zpět k otázce ze začátku tohoto článku. Jsou tedy chytré hodinky technologií, se kterou musí marketéři do budoucna počítat? V roce 2015 se jich na světě prodalo okolo 30 milionů. Podle toho bychom tedy mohli usuzovat, že tu s námi přeci jen nějaký ten pátek zůstanou.
Jejich další rozšíření bude ale záviset na aplikacích a nových možnostech využití, které dokážou svým uživatelům nabídnout. Tak jako u všech nových technologií o budoucnosti chytrých hodinek stejně nakonec rozhodnou především zákazníci.
Duncan Handy působí jako content strategy manager v české IT společnost Kentico Software.