Spotřebitelský časopis dTest upozorňuje své čtenáře na e-shopy upírající zákazníkům právo na odstoupení kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží bez udání důvodu, když si pro dané zboží došli osobně do kamenné prodejny nebo výdejny internetového obchodu.
Z hlediska zákona je rozhodující, jakým způsobem byla uzavřena kupní smlouva. Pokud přes internet coby prostředek komunikace na dálku, tak zákazník má právo zboží vrátit do 14 dnů bez udání důvodu nehledě na způsob přepravy či vyzvednutí zboží.
Jenže dTest tvrdí, že některé e-shopy (konkrétní nejmenuje) nyní používají dvojí režim při uzavírání kupní smlouvy. Pro zákazníky, kteří si chtějí vyzvednout zboží osobně, přes internet provedou pouze rezervaci zboží a kupní smlouvu uzavírají až v kamenné provozovně, jak tvrdí dTest. Takto se prý někteří obchodníci chtějí zbavit povinnosti vzít zpět třeba i rozbalené a použité zboží v zákonné lhůtě.
„Pokud dojde k pouhému předání balíčku v kamenné prodejně, je to stejné jako například převzetí na poštovní přepážce. Doporučujeme zákazníkům, aby namítli, že prodejce postupuje v rozporu se zákonem, a trvali na svém právu na odstoupení od smlouvy,“ píše časopis dTest na svém webu.
V uvedeném případě je situace jasná, nicméně v praxi mohou nastat i komplikovanější situace. Pokud skutečně zákazník vědomě provádí přes internet pouze rezervaci zboží, které má později před uzavřením kupní smlouvy možnost prohlédnout si a nechat předvést v kamenném obchodě, tak je situace přinejmenším právně sporná.
Obchodníkům lze doporučit přehodnotit své aktuální postupy a konzultovat je s nezávislými právníky. I podle dřívějších stanovisek České obchodní inspekce je však nesporné, že zboží zakoupené přes internet může spotřebitel vrátit do 14 dnů od převzetí bez udání důvodu, byť si pro něj osobně došel do kamenného zastoupení internetového obchodu.
Zdroj: dTest, ChannelWorld