Přepravní společnost DPDgroup provedla evropský průzkum, z něhož vyplynulo, že podíl online nákupů přes mobilní zařízení, tzv. m-commerce, zaznamenal mezi lety 2016 a 2018 nárůst o 10 % na celkových 54 %.
DPD uvádí, že oblast m-commerce tlačí do popředí především mileniálové – 62 % z nich nakupuje přes chytré telefony, což je o 13 % více než v roce 2016. Spotřebitelé si také stále častěji nechávají vozit zboží ze zahraničí.
E-commerce dominuje móda
Společnost informuje, že celé oblasti e-commerce i nadále dominuje obchod s módou (47 % všech online nákupů v Evropě), následovaný obuví (39 %), knihami (37 %), produkty pro zdraví a krásu (35 %) a elektronikou (32 %).
V České republice byla podle DPD na první příčce rovněž móda (43 %). Na druhé příčce se umístilo volnočasové zboží (37 %) a třetí zdraví a krása (35 %). Elektronika (33 %) předehnala knihy (29 %), které byly ještě předloni na čtvrté příčce.
Raději do výdejny než domů
Průzkum DPD také odhalil, že počet lidí, kteří upřednostňují doručení zboží domů, klesá, a to jak v tuzemském (78 %), tak evropském měřítku (79 %). Oproti tomu roste skupina, která si zásilku raději převezme na výdejním místě přepravce.
V ČR je obliba výdejních míst dokonce výrazně vyšší (35 %) oproti evropskému průměru (17 %). Češi si také podle DPD více potrpí na výběr přepravní společnosti, jelikož pro 78 % respondentů je důležité ještě před dokončením nákupu vědět, kdo jim zboží doručí.
Češi spíše nakupují z notebooku
Celkem 42 % Čechů podle DPD k nakupování používá mobily, což je 5% nárůst oproti roku 2018. Z kategorie mladých (18-34 let) je to dokonce 56 %. Většina respondentů stále využívá nejčastěji notebooky (63 %, což je ovšem podle DPD pokles o 9 %), nejméně pak tablety (17 %).
Přepravní společnost uvádí, že celkově na e-shopech loni Evropané nakupovali nepatrně více než v roce 2017. Podíl internetového obchodu se zvýšil o 0,2 % na 11,5 %. Oblast e-commerce lehce rostla také v Česku, přesto zůstává se svými 9 % pod evropským průměrem.
DPD dodává, že stále roste i zájem nakupovat na zahraničních e-shopech. Češi v tomto ohledu předehnali zbytek Evropy (58 %). Zahraniční e-shopy loni využilo 62 % z nich, tedy meziročně o 11 % více. Nejčastěji si nechali zboží dovézt z Evropské unie (52 %). Pokud nakupovali mimo EU, ve většině případů šlo o čínské e-shopy (67 %).
Zdroj: DPD CZ