Statistiky společnosti Canalys ukazují ve 2. kvartálu 2016 nejnižší prodeje tabletů za poslední tři roky. Na druhou stranu Canalys i IDC vidí záblesk naděje v poptávce firem po detachables (tablety s oddělitelnou klávesnicí), jako jsou Microsoft Surface Pro a iPad Pro.
Poptávku organizací v tomto segmentu by navíc mohl podpořit nyní vydaný Windows 10 anniversary update. Podobně tak by mohla pomoci nová verze Androidu zvaná Nougat, která má vylepšit podporu multitaskingu.
V uplynulém čtvrtletí Canalys zaznamenal 16% pokles dodaných tabletů na 35 milionů kusů. IDC udává celkové dodávky 38,7 milionu, což je meziroční pokles o 12,3 %.
Podle metodiky Canalysu je jedničkou Apple s 28% tržním podílem, druhý je Samsung s 16 % a o třetí a čtvrté místo se téměř dělí Lenovo se 7 % a Huawei s 6 %.
IDC podává podobné výsledky, když první Apple dosahuje 25,8 %, druhý Samsung drží 15,6 %, třetí Lenovo 6,6 % a čtvrté Huwei 5,6 % trhu. Analytici IDC navíc na pátém místě uvádějí Amazon s tablety Fire a 4% podílem na trhu.
Již více než dva roky analytici sledují klesající trh tabletů. Primárními důvody poklesu jsou odložené nákupy spotřebitelů kvůli větším smartphonům (s úhlopříčkou 5,5‘‘ a více), které jsou alternativou malým tabletům.
IDC i Canalys se shodují v tom, že dodávky tabletů do firem porostou až do roku 2020, tento růst však nevykompenzuje celkový pokles.
„Pokračující přechod k Windows 10 a příchod multitaskingu v Androidu Nougat by mělo výrobcům poskytnout příležitost vydělat na prodeji tabletů a přidružených služeb pro firmy,“ uvedl Tuan Anh Nguyen, analytik Canalysu.
Většinu tabletů dodaných ve 2. kvartálu poháněl OS Android (65 %), následovaný iOsem (26 %) a Windows.
I přes pokračující pokles prodeje slate tabletů, tento form faktor stále představuje přes tři čtvrtiny trhu. „Zatímco růst v kategorii detachables je nepopiratelný, slate tablety nadále představují majoritu segmentu,“ uvedl Jean Phillipe Bouchard, výzkumný ředitel v IDC.
Tab.: Top pět výrobců tabletů podle podílu, dodávek (mil, kusů), růstu, Q2 2016
Výrobce |
Dodané kusy v Q2-2016 |
Tržní podíl v Q2-2016 |
Dodané kusy v Q2-2015 |
Tržní podíl v Q2-2015 |
Meziroční změna |
1. Apple |
10,0 |
25,8 % |
11,0 |
24,9 % |
-9,2 % |
2. Samsung |
6,0 |
15,6 % |
8,0 |
18,2 % |
-24,5 % |
3. Lenovo |
2,5 |
6,6 % |
2,5 |
5,6 % |
3,1 % |
4. Huawei |
2,2 |
5,6 % |
1,3 |
2,9 % |
71,0 % |
5. Amazon |
1,6 |
4,0 % |
0,1 |
0,3 % |
1208,9 % |
Ostatní |
16,4 |
42,4 % |
21,3 |
48,2 % |
-22,9 % |
Celkem |
38,7 |
100,0 % |
44,1 |
100,0 % |
-12,3 % |
Zdroj: IDC Worldwide Quartlerly Tablet Tracker, srpen 2016
Zdroj: IDC, Canalys