Přes 38 % dotázaných Čechů letos utratilo za vánoční dárky mezi čtyřmi až osmi tisíci korun. Vyplývá to z ankety, kterou udělala společnost Shoptet on-line anketu mezi 550 respondenty.
Téměř 40 % respondentů nakoupilo prostřednictvím e-shopů alespoň část dárků. Pouze do kamenných prodejen pro dárky vyrazilo 30 % dotázaných. Lidé na Vánoce nejvíce nakupovali elektroniku (33 %) a oblečení (16 %).
Je třeba brát v potaz, že Shoptet neuvádí, zda je vzorek respondentů nahodilý a jestli a do jaké míry reprezentuje internetovou populaci.
Nejčastějšími důvody proč Češi raději vyměnili kamenné prodejny za nákupy v e-shopech, byly čas (34,6 %), nabídka (22,6 %) a výhodnější cena (15,5 %), uvádí Shoptet.
Pouze malé procento Čechů označilo za prioritní důvod pohodlí, méně stresu a rychlost.
Možnost osobního odběru využilo při předvánočních nákupech 45 % dotázaných lidí. Nepatrně více respondentů 47 %) využilo dopravní společnosti (DHL, PPL atd.). Oproti tomu Českou poštu využilo jen 8 % dotazovaných.
V rámci nákupů přes internet respondenti za své nákupy platili především platební kartou (62,5 %), méně pak využívali uhrazení při osobním odběru (14 %), dobírku (13 %) či bankovní převod (10,5 %).
Preference způsobu doručení zboží (předvánoční nákupy 2014)
Zdroj: Shoptet
Dotázaní Češi se v převážné většině při výběru e-shopu údajně neřídí pouze cenou nabízeného zboží. Více než polovina respondentů (52 %) uvedla, že nakupuje pouze v prověřených e-shopech, se kterými mají zkušenosti přímo nebo prostřednictvím přátel, známých či rodinných příslušníků.
„Naslepo“, bez čtení recenzí a referencí na daný e-shop nakupuje podle odpovědí pouze 20 % respondentů. Recenze na e-shopy údajně píše 28 % respondentů a dalších téměř 60 % píše recenze pouze, pokud mají negativní zkušenost.
Zdroj: Shoptet