Největší výzvou současných retailů celosvětově je podle GfK vytvoření alternativy k Apple Storům, které jsou prostorné, přehledné a pro zákazníka srozumitelné. Většina retailů na prodejnách nabízí změť různých značek, což zákazníka mate.
Řešením by proto měl být tzv. přístup „shop in shop“ – tedy vlastní brandovaný prostor výrobce uvnitř prodejny retailu. V ČR již tyto tendence můžeme pozorovat.
Jako poměrně obecný a velmi obtížný tip retailerům, jak uspět na trhu, poradilo GfK nutnost odlišit se a zvolit speciální aktivity, kterými získáte konkurenční výhodu. Podobně obtížný úkol je překonání fáze mezi tzv. early adoptery technologií a první majoritou nakupujících.
Retail to business
Konkrétnější rady pak vyplynuly ze summitu Retail to Business. Podle diskuze analytiků Via potřebuje retail zavádět CRM, aplikovat multi-channel marketing a prodávat a komunikovat více kanály současně (omni-channel).
Odborníci se shodli, že strategickou možností pro retail je investovat do prodeje zboží pro SMB. Znamená to vytvořit tým pro prodej řešení, zařadit do portfolia firemní produkty i služby (instalace, podpora, kreditní nákupy). Příkladem může být tzv. Geek Squad, kterou vytvořil Best Buy.
Řešením může být sub kontraktace všech nebo části R2B procesů (např. servisu a instalace, expertů na mobily, zavedení resellera v prodejně apod).
Tablety v CEE dotahují notebooky
Z pohledu jednotlivých form-factorů metrikou GfK tvoří největší část poptávky ve střední a východní Evropě (36 %) portable zařízení (notebooky), druhý největší díl si ukusují media tablety s úhlopříčkou do 8“ (28 %) následované většími media tablety (17 %).
Ultratenká zařízení (ultrabooky) tvoří zhruba 4 % poptávky a ultramobilní zařízení pak 1 %. Na desktop podle GfK připadá 7 % a AIO pak 1%.
Pro kombinovaný region CEE/CIS GfK zaznamenalo v předchozích letech 6% růst výdajů do high-tech vybavení a tyto výdaje předpokládá také pro rok 2014.
V celém regionu EMEA v roce 2013 GfK zaznamenalo 20% meziroční růst prodeje PC a tabletů, 8 % pokles B2B byznysu a 24% nárůst v B2C a retailu.
Graf 1: Podíl form-factorů v prodejních kanálech v EMEA 2010-2013
Zdroj: GfK
Příležitosti k růstu v EMEA 2014
Motorem růstu v regionu EMEA mají být letos spotřebitelé a malé a střední firmy. V B2C byznysu se má v první půlce roku 2014 dařit spotřební elektronice a televizorům a v druhé půlce pak dalším digitálním produktům.
B2B obchod má zaznamenat zaměření na služby, infrastrukturu a výpočetní výkon. V malých a středních podnicích se bude postupně projevovat vliv konzumerizace. Zájem o Windows 8 se má projevit spíše až v roce 2015.
Z výsledků vyplývá, že lidé využívají různá zařízení pro různé aktivity.
V EMEA GfK pro 2014 očekává 2-6% růst B2B trhu výpočetních zařízení (tradiční, AIO, konvertibilní a 8-11% růst v B2C (malé tablety, AIO, detachables, konvertibily, 2v 1 + nová elektronika jako smart TV, smartphony a phablety). V podnikovém sektoru GfK předpokládá 5% růst zejména pro software, periferie, networking.
Příležitosti k růstu v 2014 a dál
Za reálně existující trhy již GfK považuje mobilní zařízení (dotyková, tenká a lehká), desktopy (AIO a dotyk.), smartphony a phablety, periferie, storage řešení (NAS a SSD), bezpečnost a oblast infrastruktury, software a programování, vybrané cloudové služby a konzumerizace na SME trzích.
Na svůj větší příchod pak teprve čekají chytré hodiny, nositelná elektronika, 3D tisk, oblast digitálního zdraví, připojená domácnost, lokačně založené služby a mobilní/webové služby.
Graf 2: Příležitosti k růstu jednotlivých kanálů
Zdroj: GfK